BELEDİYE SINIRLARI İÇİNDEN GEÇEN DEMİRYOLU İLE KESİŞEN KARAYOLU ÜZERİNE ALT ÜST GEÇİT YAPMA İLE DİĞER EMNİYET TEDBİRLERİNİ ALMA GÖREVİ BELEDİYEYE AİTTİR
~ 14.06.2010 ~
(15. HD. 14.9.2009, 4410/4671)
Davacı, davalı belediyenin sorumluluğunda bulunan Yenice İlçesi, Yeşil Yenice Mahalle Yolunda demiryolu üzerindeki hemzemin geçide otomatik koruma tesisi kurulduğunu ve çalışır vaziyette olduğunu, tesis için yaptığı … TL masrafın Karayolları Trafik Kanunu’nun 7, 10, 12 ve diğer maddelerine göre davalı tarafından ödenmesi gerektiği halde ödenmediğini bildirip, bu paranın fatura tarihinden faiziyle tahsilini istemiştir. Davalı, davaya cevap vermemiş, duruşmalara da katılmamıştır. Mahkemece, davanın reddine karar verilmiş; hüküm davacı tarafından temyiz edilmiştir.
Taraflar arasındaki ihtilaf, belediye sınırları içerisinden geçen demiryolu ile kesişen karayolu üzerine alt üst geçit yapma ile diğer emniyet tedbirlerini almanın TCDD’na mı, yoksa belediyeye mi ait olduğu konusundan kaynaklanmaktadır.
5393 sayılı Belediye Kanunu’nun, belediyelerin görev ve sorumluluklarını belirten 14. Maddesinin 1. Fıkrasının (a) bendinde “İmar, su, kanalizasyon, ulaşım gibi alt yapı hizmetlerini yapar veya yaptırır” hükmü ile, yine aynı Kanunun belediyenin yetki ve imtiyazlarını düzenleyen 15. Maddesinin 1. Fıkrasının son cümlesinde “Kanunların belediyelere verdiği trafik düzenlemesinin gerektirdiği bütün işleri yürütmek” hükmü getirilmiştir. Öte yandan, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun “Karayolu Trafik Güvenliği” başlıklı 18. Maddesinin 1. Fıkrasında, karayolunun yapım ve bakımı ile görevli ve sorumlu bütün kuruluşların karayolu yapısını, trafik güvenliğini sağlayacak durumda bulundurmakla yükümlü oldukları, aynı yasanın “Belediye trafik birimleri, görev ve yetkileri” başlıklı 10. Maddesinin “b” fıkrasının 1. Bendinde ise, yapım ve bakımdan sorumlu oldukları trafik düzeni ve güvenliğini sağlayacak durumda bulundurmanın belediye trafik birimlerine ait olduğu belirtilmiştir.
TCDD Ana Statüsünün Ek 2. Maddesinde, demiryolunun, karayolu, köy yolu ve benzer yollar ile yaptığı kesişmelerde demir yolunun anayol sayılacağı, bu kesişmelerde yapılan yeni yolun bağlı olduğu kurum ve kuruluşun alt ve üst geçit yapmak ve diğer emniyet tedbirlerini almakla yükümlü olduğu kuralı bulunmaktadır. 3.1.1996 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan “Hemzemin Geçitlerin K0runması, Bakımı, Geçit Bekçilerinin Görevleri Hakkında Yönetmeliğin 24. Maddesinde, diğer kamu kurum ve kuruluşlarının, kendi sorumluluklarındaki yollarda teşekkül eden hemzemin geçitlerde kazaların önlenmesi amacı ile bekçili bariyer kurulmasının usulü düzenlenmiş olup, anılan maddenin son fıkrasında; hemzemin geçitlerde, bağlı olduğu kamu kurum ve kuruluşlar arasında protokol imzalanması ve protokolün ilgili kuruluşun karar organınca, somut olayımızda Belediye Encümeni ve noter tarafından da onaylanmasının gerektiği kuralı getirilmiştir.
Bu hükümlerin birlikte değerlendirilmesinden, belediye sınırları içerisindeki yolların yapım ve bakımında görevli olan belediyelerin, bu yolların trafik düzeni ve güvenliğini de sağlamakla yükümlü oldukları, bu yükümlülükler içinde yapım ve bakımından sorumlu olduğu yolların demiryolu ile kesiştiği yerlerde alt ve üst geçit yapma, hemzemin geçidi bekçili bariyerli hale getirme, otomatik koruma tesisi kurma ve diğer emniyet tedbirlerini de almanın bulunduğu sonucu çıkmaktadır. Öyle olunca Yenice belediyesi sınırları içerisinde, Yeşil Yenice Mahallesi yolundaki hemzemin geçide bariyer otomatik koruma tesisi kurmak ve çalıştırmak davalı belediyeye aittir. Davalı belediyenin görevi olduğu halde yapmadığı bu hemzemin geçide otomatik koruma tesisi yapan davacının, vekaletsiz işgörme (BK. md. 410 vd.) hükümlerine göre yaptığı masrafları davalıdan istemekte haklıdır.
Hits: 20129