ALIŞVERİŞ ANINDA VEYA PASTAHANEDE ÇANTA ÇALINMASINDA İŞYERİ SAHİBİNİN MÜŞTERİYE (TÜKETİCİYE) KARŞI SORUMLULUĞU
~ 23.03.2010 ~
Davacının, davalılardan (M.B.) tarafından işletilen pastanede arkadaşı ile birlikte oturduğu sırada, yanındaki sandalyeye bırakmış olduğu çantasının çalındığı tüm dosya kapsamı ile anlaşılmaktadır. Olayın geçtiği pastaneyi işleten davalı (M.B.)’nin işyerine gelen müşterilerinin, kendi egemenlik alanı içinde bulunması dolayısıyla, olabilecek her türlü zarar verici olay ve eylemlere karşı can ve mal güvenliğini, asgari özen yükümlülüğünde korumak ve kollamak durumunda olduğunun kabulü zorunludur. Esasen, işyerine gelen müşterilerin, rahat ve güven içinde hizmet almalarının sağlanması, pastaneye gelen müşteri ile pastane işleticisi arasında kurulan sözleşme ilişkisinde, işyeri sahibinin yan edim yükümlülüğünün bir sonucu olduğu gibi, TMK. md. 2’de düzenlenen dürüstlük kurallarının da bir gereğidir. Bu kabule göre davalı işyeri sahibinin, müşterisinin güvenli bir biçimde hizmet alması için gerekli olan tüm önlemleri almakla sorumlu olduğu açıktır. İşyerinin özelliği ve konumuna göre yeterli sayıda güvenlik görevlisi ve güvenlik kamerası bulundurulması, giriş ve çıkışlarda güvenlik kontrolü yapılması, ilk akla gelen tedbirlerdendir. İşyeri sahibi, gerekli tüm güvenlik önlemlerini almış olmasına karşın, olayın meydana gelmesini önleyemediğini kanıtlamadıkça oluşan zarardan sorumlu olduğundan, dava konusu olayda hırsızlık olayının gerçekleştiği pastanede güvenlik kamerası ve benzeri tedbirlerin bulunmadığı anlaşılmakla, işletici davalı (M.B.), bu konudaki özen yükümlülüğünü yerine getirdiğini kanıtlayamadığından pastanede oturduğu sırada çantası çalınan davacının uğramış olduğu zarardan sorumludur. İşyerine asılan “çalınan eşyalardan sorumlu olunmayacağına” ilişkin uyarı amaçlı yazıları, bu sonucu değiştirmez ve sorumluluğu ortadan kaldırmaz. Ne var ki, nedensellik bağını kesecek yoğunlukta olmamak koşuluyla, Borçlar Kanunu’nun, “zarara kendi kusuruyla sebebiyet veren kişinin, kusuru oranında zarara katlanması gerektiği” ilkesi gereğince somut olayda kişisel eşyasını kontrolsüz bir biçimde bırakan ve korumakta kusurlu olan davacının da zarardan kısmen sorumlu olduğu göz ardı edilmemelidir. O halde mahkemece dava konusu olayda, davacının ekonomik ve sosyal durumuna göre pastaneye geldiği bir sırada mutat olarak çantasında bulunması kabul edilebilecek para veya maddi değerler üzerinden zarara uğradığı benimsenerek, tarafların takdir edilecek kusur oranlarına göre istenebilecek tazminat miktarının belirlenmesi gerekir….. Öte yandan, pastanenin davalı (Y) Dondurma ve Gıda Maddeleri AŞ’nin (M) adıyla faaliyet gösteren € şubesi olduğu öne sürülmekle, bu iddianın doğru olması halinde, davacıya sağlanan ayıplı hizmet nedeniyle, (M)’nin de, 4077 sayılı Yasanın 4/II ve 4/V madde ve fıkraları gereğince, (M.B). ile birlikte dayanışmalı olarak sorumlu olduğu kabul edilmelidir (13. HD. 28.9.2009, 3873/10450).
Hits: 16215