KİTAP
İnşaat Hukuku Kitabı

RİSKLİ YAPI TESPİTİNİN İPTALİ İSTEMİ * YAPININ BETON DAYANIMI

~ 06.12.2020 ~

İstanbul İli, Bakırköy İlçesi, Basınköy Mahallesi, 84 pafta, 949 ada, 198 parsel sayılı taşınmaz üzerindeki davacının da maliki olduğu yapı 6306 Sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun uyarınca riskli yapı olarak tespit edilmiş, anılan işleme karşı itiraz edilmesi üzerine İstanbul 1 numaralı Teknik Heyetince itiraz reddedilmiş, bunun üzerine riskli yapı tespitine ilişkin işlemin iptali istemiyle bakılan dava açılmıştır.

6306 Sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunun 1.maddesinde "Bu Kanunun amacı; afet riski altındaki alanlar ile bu alanlar dışındaki riskli yapıların bulunduğu arsa ve arazilerde, fen ve sanat norm ve standartlarına uygun, sağlıklı ve güvenli yaşama çevrelerini teşkil etmek üzere iyileştirme, tasfiye ve yenilemelere dair usul ve esasları belirlemektir" hükmüne; 2.maddesinde "Riskli yapı: Riskli alan içinde veya dışında olup ekonomik ömrünü tamamlamış olan ya da yıkılma veya ağır hasar görme riski taşıdığı ilmi ve teknik verilere dayanılarak tespit edilen yapıyı, ifade eder" tanımına; 3.maddesinin 1.fıkrasında "Riskli yapıların tespiti, Bakanlıkça hazırlanacak yönetmelikte belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde masrafları kendilerine ait olmak üzere, öncelikle yapı malikleri veya kanuni temsilcileri tarafından, Bakanlıkça lisanslandırılan kurum ve kuruluşlara yaptırılır ve sonuç Bakanlığa veya İdareye bildirilir. Bakanlık, riskli yapıların tespitini süre vererek maliklerden veya kanuni temsilcilerinden isteyebilir. Verilen süre içinde yaptırılmadığı takdirde, tespitler Bakanlıkça veya İdarece yapılır veya yaptırılır. Bakanlık, belirlediği alanlardaki riskli yapıların tespitini süre vererek İdareden de isteyebilir. Bakanlıkça veya İdarece yaptırılan riskli yapı tespitlerine karşı maliklerce veya kanuni temsilcilerince onbeş gün içinde itiraz edilebilir. Bu itirazlar, Bakanlığın talebi üzerine üniversitelerce, ilgili meslek disiplini öğretim üyeleri arasından görevlendirilecek dört ve Bakanlıkça, Bakanlıkta görevli üç kişinin iştiraki ile teşkil edilen teknik heyetler tarafından incelenip karara bağlanır…" hükmüne; 8. maddesinin 7. fıkrasında "Riskli yapıların tespit edilmesine veya ettirilmesine dair usul ve esaslar, risklilik kriterleri, riskli yapıların tespitinde ve itirazların değerlendirilmesinde görev alacak teknik heyet ve diğer komisyonlar ile bu Kanunun uygulanmasına dair diğer usul ve esaslar, Bakanlıkça hazırlanacak yönetmelikler ile düzenlenir" hükmüne yer verilmiştir.

Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunun Uygulama Yönetmeliği'nin işlemin tesis edildiği tarihte yürürlükte olan, 7.maddesinin 1. fıkrasında; "Riskli yapılar, Ek-2'de yer alan Riskli Yapıların Tespit Edilmesine İlişkin Esaslara göre tespit edilir." kuralına, 4. fıkrasında ise; Riskli yapı tespitine ilişkin raporların bir örneği, tespit tarihinden itibaren en geç yedi gün içinde, tespiti yapan İdarece veya lisanslandırılmış kurum veya kuruluşça, tespite konu yapının bulunduğu ildeki Müdürlüğe gönderilir. Müdürlükçe, raporların birinci fıkrada belirtilen esaslara uygun olarak düzenlenip düzenlenmediği incelenir ve herhangi bir eksiklik veya yanlışlık tespit edilmesi halinde bu raporlar gerekli düzeltmeler yapılmak üzere raporu düzenleyen kurum veya kuruluşa iade edilir. Yapılan incelemede raporlarda herhangi bir eksiklik ve yanlışlığın bulunmadığının tespit edilmesi halinde, riskli yapılar, Müdürlükçe en geç on iş günü içinde, tapu kütüğünün beyanlar hanesinde belirtilmek üzere, ilgili tapu müdürlüğüne bildirir. Müdürlükçe veya riskli yapı tespitine karşı yapılan itirazı inceleyen teknik heyetçe, riskli yapı tespit raporunda tespit edilen eksiklik veya yanlışlıkların, raporu düzenleyen kurum veya kuruluşa bildirildiği tarihten itibaren otuz gün içinde düzeltilmesi ve raporun Müdürlüğe sunulması zorunludur." kuralına yer verilmiştir.

Yukarıda belirtilen mevzuat hükümlerinin ve dosyada bulunan bilgi ve belgelerin birlikte değerlendirilmesinden; riskli yapı tespiti işlemine karşı davacı tarafından itiraz edilmesi üzerine itirazı inceleyen Teknik Heyet tarafından 10.09.2014 tarih ve 58 Sayılı kararda riskli yapı tespit raporunda tespit edilen eksikliklerin lisanslı kuruluşa tamamlattırıldığı, 2013 yılı Riskli Yapı Tespit Esasları uyarınca düzenlenen rapora göre yapının riskli durumunun değişmediği ve itirazın reddine karar verildiği, ayrıca, bazı malikler tarafından lisanslı kuruluşa çekilen 15.02.2016 tarihli ihtarnameye verilen cevapta, lisanslı kuruluş tarafından, kat yüksekliğine ilişkin eksik verilerin nereden kaynaklandığının belirtildiği, ancak yapının riskli çıkmasının asıl nedeninin ise bina beton dayanımının TDY 2007 Deprem Yönetmeliği'ndeki minimum değer olan 20 Mpa'nın altında 8,93 Mpa olmasından kaynaklandığı, başka bir deyişle yapının olası depremde yıkılma riskinin olduğunun bellirtildiği, İdare Mahkemesince yaptırılan keşif ve bilirkişi incelemesi sonucunda düzenlenen raporda ise; Teknik Heyetçe eksikliği tespit edilen hususlardan kat yüksekliğine ilişkin verilerin lisanslı kuruluşça düzeltilmediği halde itirazın reddedilerek riskli yapı tespit işleminin kesinleştirildiği, bu sebeple eksik rapora dayanılarak tesis edilen dava konu işlemde hukuka uyarlık olmadığı belirtildiğinden, Mahkemece dava konusu işlemin iptali yolunda karar verildiği anlaşılmaktadır.

Bu durumda; 6306 Sayılı Kanun, ilgili Yönetmelik ve Riskli Yapı Tespit Esasları hükümleri uyarınca, Bakanlıkça lisans verilmiş bir kuruluş tarafından hazırlanan, yapının beton dayanımının Yönetmelikte düzenlenen değerden aşağıda olması ile olası depremde yıkılma riski taşıdığı yolundaki teknik rapor esas alınarak dava konusu işlemin tesis edildiği, Teknik Heyet tarafından tespit edilen eksikliklerin tamamlanması sebebiyle davacının itirazının da reddedildiği, Mahkemece yaptırılan keşif ve bilirkişi incelemesi sonucunda düzenlenen raporda ise yapının riskli bulunmasına neden olan beton dayanımı konusunda dava konusu işlemin dayanağı teknik raporda belirtilen hususların aksini ortaya koyan bir bilginin bulunmadığı dikkate alındığında, dava konusu işlemde hukuka aykırılık görülmemiştir (Danıştay 6. Dairesi, 20.2.2020, 7321/2249).

Hits: 9109

KENTSEL DÖNÜŞÜM YARGI KARARLARI

6306 sayılı Yasa Uygulamasında Ortaklığın Giderilmesi Davası Açılamaz
DANIŞTAY ALTINCI DAİRE Esas No : 2019/17559 Karar No : 2021/11060 DAVACI___________________ : Şehnaz Bor Caddebostan Mah. Plajyolu Sok. No:21 İç Kapı ...
634 sayılı YASA-6306 SAYILI YASA-GÖREVLİ MAHKEME
Davacı vekili dava dilekçesinde, de kurulu anataşınmazın 18.08.2014 tarihli olağanüstü kat malikleri kurulu toplantısında anataşınmazın riskli yapı olduğu ...
6306-DEVLETÇE YAPILAN YARDIMLAR
  a)    2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununun 38 inci maddesi uyarınca alınan NOTER HARÇLARI. b)     Harçlar Kanununun 57 ...
KENTSEL DÖNÜŞÜM SÜRECİNDE YIKILACAK BİNALARIN TAHLİYESİ
Riskli alan ve rezerv yapı alanlarında ilgili kurumca veya maliklerce yürütülen uygulamalarda, ilgili kurumca belirlenecek takvime göre on beş gün içinde veya ...
6306 SAYILI YASA VE ORTAKLIĞIN GİDERİLMESİ DAVASI
    Riskli yapı olarak yıkılan bina arsasının ortaklığın giderilmesi davası kteusu olup olmayacağına ilişkin görüşlerimiz de Dergimizin 2016/3 sa­frada yer ...
ANKARA BÖLGE İDARE MAHKEMESİ 5. İDARİ DAVA DAİRESİ (ESAS NO: 2019/788 KARAR NO : 2020/97).
  6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun'un 1. maddesinde; "Bu Kanunun amacı; afet riski altındaki alanlar ile bu alanlar ...
18.Hukuk Dairesi, Esas: 2015/ 10381, Karar: 2015 / 14245, Karar Tarihi: 13.10.2015
   ÖZET: Dosya kapsamından; 02.11.1976 olan kat irtifakına geçiş tarihinde bağımsız bölümlerin değerinde ve dolayısıyla arsa paylarının tespitinde dikkate ...
18. Hukuk Dairesi 2014/4798 E. , 2014/9250 K.
18. Hukuk Dairesi         2014/4798 E.  ,  2014/9250 K. MAHKEMESİ : İstanbul 12. Sulh Hukuk Mahkemesi TARİHİ : 19/12/2013 NUMARASI : ...
ORTAKLIĞIN GİDERİLMESİ DAVASI
YEREL MAHKEME: ANADOLU 8. SULH HUKUK MAHKEMESİ DOSYA NUMARASI:  2017/77-176 BÖLÜM: GEREKÇE 6306 sayılı yasanın 6. Maddesi hükmü 6306 sayılı yasanın 6. ...
6306 DANIŞTAY KARARLAARI (ÇOK SAYIDA)
6306 İDARİ YARGI KARARLARI (ÇOK SAYIDA) Vakıflar Genel Müdürlüğü mülkiyetinde bulunan Antalya ili, .... ilçesi, ... mahallesi, 13142 ada, 1 parsel ve 13143 ...
6306 SAYILI KANUN KAPSAMINDA KİRA KARŞILIĞI KAT YAPIM SÖZLEŞMESİ
SOMUT OLAY: Davacı ve davalılar, bağımsız bölümlere sahip oldukları  (...) Tapu bilgilerinde kayıtlı parsel numaralı kat mülkiyetine tabi apartman hakkında, bir malikin ...
KİRA YARDIMI İÇİN İKAMET ŞARTI
KİRA YARDIMI İKAMET ŞARTI Denizli İli, ... İlçe, ... Mahallesi, 17L-II pafta, 4546 ada, 5 Sayılı parselde bulunan taşınmaz hakkında 6306 Sayılı Kanun gereğince riskli yapı ...
İDARİ İŞLEMDE BAŞVURU YOLLARININ GÖSTERİLMESİ YÜKÜMLÜLÜĞÜ
Anayasanın 40/2. maddesi ile getirilen devlet için 'yükümlülük', kişiler için bir 'hak' olan başvuru yollarının gösterilmesi ilkesi yaşanan ...
RİSKLİ YAPI TESPİTİNİN İPTALİ İSTEMİ * YAPININ BETON DAYANIMI
İstanbul İli, Bakırköy İlçesi, Basınköy Mahallesi, 84 pafta, 949 ada, 198 parsel sayılı taşınmaz üzerindeki davacının da maliki olduğu yapı 6306 Sayılı Afet Riski ...