KİTAP
İnşaat Hukuku Kitabı

YAPI DENETİMİ UYGULAMA YÖNETMELİĞİ ? ŞANTİYE ŞEFİ ? HAKEDİŞ RAPORU

~ 23.11.2020 ~

Dava, 5.2.2008 günlü, 26778 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliğinin 3. maddesinin ( i ) bendinde tanımlanan ve 9. maddesinin 2. fıkrasında sözü geçen "şantiye şefi" ibaresinin, 28. maddesinin 6. fıkrasının ve geçici 3. maddesinin 1. fıkrasında sözü edilen "minha" düzenlemesinin iptali istemiyle açılmıştır.

05.02.2008 günlü, 26778 sayılı Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliği'nin Tanımlar Başlıklı 3. maddesinin 1. fıkrasının ( i ) bendinde; Şantiye Şefi: Konusuna ve niteliğine göre yapı işlerini yapı müteahhidi adına yöneterek uygulayan, mühendis, mimar, teknik öğretmen veya tekniker diplomasına sahip teknik personel olarak tanımlanmış bulunmaktadır.

Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliği'nin 9. maddesinin 2. fıkrasında; "Yapım işleri yürütülen şantiyede, mühendis, mimar, teknik öğretmen veya tekniker diplomasına sahip olmak üzere bir şantiye şefinin bulundurulması mecburidir. Yapı müteahhidi, inşaatta görevlendireceği şantiye şefi ile asgari hüküm ve şartları ek-12'de gösterilen form-10'da belirlenmiş sözleşmeyi imzalar. Bu sözleşmenin bir sureti yapı denetim kuruluşuna verilir. Mühendis, mimar, teknik öğretmen veya tekniker diplomasına sahip olan yapı müteahhidinin şantiye şefliğini üstlenmesi hâlinde, şantiye şefliği için sözleşme akdedilmesi şartı aranmaz. Yapı sahibi ile yapılan sözleşmede bu husus belirtilir." hükmüne yer verilmiştir.

Davacı, şantiye şefliği düzenlemesini olumlu bulunmakta, ancak eksik düzenleme getirmesi; mühendislerin yerine getirebileceği görevin, teknik öğretmen veya tekniker diplomasına sahip teknik personele verilmesini öngören hükmü nedeniyle Yönetmeliğin 3. maddesinin 1. fıkrasının ( i ) bendi ile 9. maddesinin 2. fıkrasında geçen şantiye şefi düzenlemesinin iptalini istemektedir.

4708 sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanunun 12. maddesinde , bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde 3194 sayılı İmar Kanunu ve ilgili mevzuat hükümlerinin uygulanacağı kurala bağlanmıştır.

3194 sayılı İmar Kanununun 09.12.2009 günlü, 5940 sayılı Kanunun 1. maddesiyle değişik 28. maddesinin 5. fıkrasında şantiye şefinin mimar veya mühendis olacağına işaret edilmiş, anılan Kanun'un 44. maddesinin 1. fıkrasının ( e ) bendinde de şantiye şefinin mimar ve mühendis olacağ ı belirtilmiş bulunmaktadır.

Bu durumda, 4708 sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanun ile 3194 sayılı İmar Kanununda tanımlar başlığı altında ayrıca "Şantiye Şefi" tanımı yapılmamış olmakla birlikte 4708 sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanun'un 12. maddesiyle uygulama yolu açılan 3194 sayılı İmar Kanunun'da ara düzenlemelerde şantiye şefinin açıkça mimar ve mühendis olacağı vurgulandığından, anılan

yasal düzenlemeye aykırı olarak dava konusu Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliği'nin 3. maddesinde şantiye şefi olabilecek meslek gruplarının genişletilmesi suretiyle teknik öğretmen veya tekniker diplomasına sahip teknik personeli de kapsama alacak şekilde tanımlama yapılmasında hukuka uyarlık görülmemiştir.

Yönetmeliğin 28. maddesinin 6. fıkrası ile Geçici 3. maddesinin 1. fıkrasında düzenlenen "minha" ibaresine gelince; Yönetmeliğin hizmet bedelinin ödenmesi başlıklı 28. maddesinin 6. fıkrasında, "Yapı denetim kuruluşunca hakedişi tahsil edilen kısmi yapı bölümüne tekabül eden inşaat alanı, bu kuruluş ile birlikte, denetçi mimar ve denetçi mühendisleri, kontrol elemanı ve yardımcı kontrol elemanlarının sorumluluğu altında bulunan inşaat alanından minha edilir. Ancak, bu işlem, yapı denetim kuruluşunun o yapı bölümüyle ilgili sorumluluğunu ortadan kaldırmaz." hükmü, Geçici 3. maddesinde, "Yapı denetim kuruluşlarının sorumluluğu altında bulunan ve bu Yönetmelik ile belirlenmiş muhtelif fiziki seviyelerde olan işlerde, söz konusu fiziki seviyelere ait hak edişlerin ödenmiş olması kaydıyla, Yapı Denetim Komisyonunca gerekli düzenlemeler Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde tamamlanmak suretiyle, hakedişi ödenmiş seviye nispetinde inşaat alanı yapı denetim kuruluşlarının sorumluluk alanından minha edilir." hükmü yer almıştır.

Yönetmeliğin yapı denetim kuruluşunun yetki sınırını belirleyen 11. maddesinde, yapı denetim kuruluşunun denetleyebileceği toplam yapı inşaat alanının 360.000 m2'yi geçemeyeceği belirtilmiş, Yönetmeliğin 15. maddesinde de, teknik personelin denetim yetkisi düzenlenen hükümlerle açıklanmıştır.

Anılan hükümler bağlamında Yönetmeliğe göre yapı denetim kuruluşunun düzenlediği hakediş raporu ilgili idareye sunulduktan sonra bu yapı bölümünde denetim açısından herhangi bir eksiklik veya kusur yok ise hizmet bedeli yapı denetim kuruluşuna ödenecek ve hakedişin tahsil edilen kısmı yapı bölümüne tekabül eden inşaat alanı, yapı denetim kuruluşunun ve teknik personelin denetim sorumluluğu altında bulunan inşaat alanından düşülecektir. Aksi bir hesaplama ve uygulama yapı denetim kuruluşunun 360.000 m2'lik

işin tamamını bitirmeden, yeni bir iş alamayacağı anlamına gelir ki bu da ticari alan kapsamında, yapı denetim kuruluşunun varlığını sürdürmesine engel olur. Kaldı ki, hakediş raporu sonucu denetleyebileceği inşaat alanı miktarından düşülen yapı kısmı ile ilgili olarak yapı denetim kuruluşunun sorumluluğu devam etmektedir.

Bu durumda, Yönetmeliğin 28. maddesinin 6. fıkrasında ve Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte devam eden inşaatlarla ilgili Geçici 3. maddesinde hukuka aykırılık bulunmamaktadır (Danıştay 6. Dairesi, 2.2.2011, 3365/161).

 

Hits: 3421

YAPI DENETİMİ HUKUKU YARGI KARARLARI

YAPI DENETİM FAALİYETİ ? YAPI DENETİM HESABINDAKİ PARA
Kural olarak borçluların her türlü mallarının, haklarının ve alacaklarının haczi mümkündür. Bir mal veya hakkın haczedilememesi için İcra ve İflas ...
YAPI DENETİMİ UYGULAMA YÖNETMELİĞİ ? ŞANTİYE ŞEFİ ? HAKEDİŞ RAPORU
Dava, 5.2.2008 günlü, 26778 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliğinin 3. maddesinin ( i ) bendinde tanımlanan ve 9. maddesinin 2. fıkrasında ...
BETON VE HAZIR BETON KURULUŞLARI ? YAPI DENETİMİ HAKKINDA KANUNU KAPSAMI ? YAPI DENETİM SİSTEMİ
Dava, Çevre ve Şehircilik Bakanlığının ( Bayındırlık ve İskan Bakanlığı ) 24.01.2008 tarihli, 153 sayılı genelgesinin 6. maddesi ile aynı Bakanlığın 02.07.2009 tarihli, 1858 ...
YAPI DENETİM HİZMET BEDELİ
Dava, davacı şirketin müteahhitliğini yaptığı Ankara İli, Mamak İlçesi, … Mahallesi, … ada … sayılı parseldeki inşaata ilişkin olarak, 4708 sayılı Yapı ...
TEKNİK UYGULAMA SORUMLULUĞU ÜCRETİNİN TAHSİLİ
Taraflar arasındaki "alacak" davasından dolayı yapılan yargılama sonunda; Edirne 2 Sulh Hukuk Mahkemesince davanın kabulüne dair verilen 2.6.2010 gün ve 2010/50-393 sayılı ...
YAPI DENETİM HİZMET BEDELİ
Davacı vekili, yüklenici olan müvekkiliyle arsa sahibi olan davalılar arasında, düzenlenen 10.11.2005 tarihli "Gayrimenkul satış vaadi içerikli daire karşılığı inşaat ...
YAPI DENETİM HİZMET SÖZLEŞMESİ ? KANUNA AYKIRI EK SÖZLEŞME DÜZENLENMESİ
Davacı vekili, taraflar arasında 11.11.2008 ve 12.11.2008 tarihli yapı denetim hizmet sözleşmeleri düzenlendiğini, sözleşmeler ile müvekkiline ait arazi üzerine inşaa ...
İNŞAAT RUHSAT VE EKLERİNE AYKIRI İMALAT
Dava; 4708 sayılı Kanun'un 8. maddesi uyarınca davacı şirketin yapı denetim faaliyetinin 1 yıl süreyle durdurulması, daha önceden yapı denetim faaliyetinin iki defa ...
YAPI DENETİM KURULUŞUNDA GÖREV YAPAN DENETÇİ MİMAR VE MÜHENDİSLER
Dava, inşaat mühendisi olarak faaliyet yürüten davacının, kamulaştırma alanında bilirkişilik yapabilmesini teminen oluşturulan listede ismine yer verilmesi yolunda yaptığı ...
YAPI DENETİMİ HAKKINDA KANUN
Dava, davacı şirket tarafından, denetiminde bulunan Batman İli, Merkez İlçesi, 21L-4A pafta, 254 ada, 1 parsel sayılı taşınmaz üzerinde bulunan yapının denetim faaliyetlerini ...
YAPI DENETİM ŞİRKETİNİN DENETİM FAALİYETİNİN DURDURULMASI
Gaziantep İli, Şahinbey İlçesi, Ünaldı Mahallesi, 90 pafta, 1709 ada, 5 Sayılı parsel sayılı taşınmaz üzerindeki 656994 YİBF numaralı yapının denetim görevini ...
YAPI DENETİM FAALİYETLERİNİN DURDURULMASI İŞLEMİNİN İPTALİ İSTEMİ
Davacının denetim sorumluluğunda bulunan Bursa İli, Osmangazi İlçesi, Çekirge Mahallesi 4159 ada, 21 parsel sayılı taşınmaz üzerindeki 591202 YİBF numaralı yapının ...
YAPI DENETİM ŞİRKETİNİN FAALLİYETİNİN DURDURULMASINA İLİŞKİN İŞLEMİN İPTALİ
Davacının ortağı ve yetkilisi olduğu Fidan Yapı Denetim Ltd. Şti.'nin denetim sorumluluğu altında bulunan Kırşehir İli, Mucur İlçesi, Hamidiye Mahallesi, 264 ada, 12 parsel ...
YAPI DENETİM KURULUŞUNUN FENNİ MESUL OLMASI ? BİLDİRİM YÜKÜMLÜLÜĞÜNÜN YERİNE GETİRİLMEMESİ
Dava dosyasının incelenmesinden; Atatürk Mahallesi, 50 ada, 28 parsel sayılı taşınmaz üzerinde Kültür Sincan Eğitim İnş. Mim. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından ...
YAPI DENETİM KURULUŞUNA TESLİM EDİLEN UYGULAMA PROJELERİ
Dava, 24.4.2006 günlü, 01/1.2278 sayılı işlem ile dayanağı Adana Büyükşehir Belediyesi İmar Yönetmeliğinin 8.001 maddesinin B/7/3 bendinin iptali istemiyle ...
MAL SAHİPLERİNDEN YAPI MÜTEAHHİTLİĞİNİ ÜSTLENMELERİ
Dava, davacının yapı müteahhitliğini üstlendiği İstanbul İli, Avcılar ilçesi, Cihangir Mahallesi, 30 pafta, 18294 sayılı parsel üzerinde inşa edilecek yapı nedeniyle ...
FENNİ MESULİYET ? ŞANTİYE ŞEFLİĞİ ? YAPI DENETİM KURULUŞU
Dava, 5.2.2008 günlü, 26778 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliğinin 9. ve 11. maddesinin iptali istemiyle ...
HATALI YAPILAN BİNA
Davacı, B... Sokakta bulunan Çakır Apartmanının 1 numaralı dairesinde hissesi oranında iki dükkana malik olup, söz konusu binanın bitişiğinde bulunan 626 ada, 160 parsel ...
YAPI DENETİM HESABINA HACİZ KONULMASI
Borçlu belediye tarafından icra mahkemesine yapılan başvuruda, V...bank Ç... ve M... şubelerinde bulunan ve haczedilen hesapların yapı denetim hesabı olduğunu belirterek haczin ...
BELEDİYELER ADINA AÇILAN YAPI DENETİM HESAPLARI
5393 Sayılı Yasanın 15 /son maddesinde “Belediyenin proje karşılığı borçlanma yoluyla elde ettiği gelirleri, şartlı bağışlar ve kamu hizmetinde fiilen kullanılan ...
İNŞAAT RUHSATI ? FENNİ GEREKLERİN YERİNE GETİRİLMESİ ? YAPI KULLANMA BELGESİ
Davacı, dairesinin inşaatını yapan müteahhidin borcunun bulunması sebebiyle elektrik aboneliğinin bedaş tarafından yapılmadığını, bu sebeple mağdur olduğunu Tüketicinin ...
YAPI DENETİM ÜCRETİNİN TAHSİLİ ? YAPI MALİKİ
Dava; yapı denetim ücretinden davalıların hisseleri oranında ödediği miktarın tahsili amacı ile başlatılan takibe itirazın iptali davasıdır. Mevzuat hükümleri ...
YAPI DENETİM ÜCRETİ
 4708 sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanun'un 2/1. maddesi, "Bu Kanun kapsamına giren her türlü yapı; Bakanlıktan aldığı izin belgesi ile çalışan ve ...
YAPI DENETİMİ UYGULAMA YÖNETMELİĞİ
ÖZET : Yapı müteahhidi: Yapım işini, yapı sahibine karşı taahhüt eden veya ticari amaçla ya da kendisi için şahsi finans kaynaklarını kullanarak üstlenen, ...
KAMU İNŞAATLARININ KONTROLÜ- KUSURUN TESPİTİ ( Ceza Mahkemesi Kararının Hukuk Hakimini Bağlamasının Sınırları )
(HGK. 7.10.1998, 653/684). Ceza mahkemesinde delil yetersizliğinden verilen beraat kararı hukuk yargıcını bağlamaz. Uyuşmazlık konusu işin kontrolü ile görevlendirilmiş olan ...
YAPI DENETİ KANUNU KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLEMEMEK
(Danıştay 6. Daire, 14.7.2006, 5694/3891) ÖZET : 1992 yılında yapı ruhsatı alınan ve 1998 yılında yapı ruhsatı yenilemesi isteminde bulunulan ve ruhsat süresi içinde ...
UYGULAMA PROJELERİ
(Danıştay 6. Daire, 22.4.2008, 5086/2481) ÖZET : Uygulama projelerinin proje müelliflerince hazırlanarak doğrudan yapı denetim kuruluşuna teslim edilmesi ve ilgili idareler ...
YAPI DENETİM KURULUŞUNA TESLİM EDİLEN UYGULAMA PROJELERİ
(Danıştay 6. Daire, 22.4.2008, 5086/2481) ÖZET : Uygulama projelerinin proje müelliflerince hazırlanarak doğrudan yapı denetim kuruluşuna teslim edilmesi ve ilgili idareler ...