KİTAP
İnşaat Hukuku Kitabı

HATALI YAPILAN BİNA

~ 23.11.2020 ~

Davacı, B... Sokakta bulunan Çakır Apartmanının 1 numaralı dairesinde hissesi oranında iki dükkana malik olup, söz konusu binanın bitişiğinde bulunan 626 ada, 160 parsel sayılı taşınmaza verilen yapı ruhsatı uyarınca yapılan bina nedeniyle yapısal nitelikte zararının meydana geldiğini iddia etmektedir.

Söz konusu zararın tazmini istemiyle temyizen incelenen dava açılmıştır.

Anayasa'nın 125. maddesinde, idarenin her türlü eylem ve işlemlerine karşı yargı yolunun açık olduğu öngörülmüştür.

3194 Sayılı İmar Kanunu'nun 1. maddesinde; "Bu Kanun, yerleşme yerleri ile bu yerlerdeki yapılaşmaların; plan, fen, sağlık ve çevre şartlarına uygun teşekkülünü sağlamak amacıyla düzenlenmiştir.' hükmüne, 21. maddesinde; 'Bu Kanunun kapsamına giren bütün yapılar için 26. maddede belirtilen istisna dışında belediye veya valiliklerden yapı ruhsatiyesi alınması mecburidir." hükmüne yer verilmiştir.

Aynı Kanunun 28. maddesinde ise; "Bu Kanun kapsamındaki mimarlık, mühendislik ve planlama hizmetine ilişkin harita, plan, etüt, proje ve eklerinin düzenlenmesi ve bunların yerine getirilmesinin; uygulamada bulunulacak alanın, yerleşme merkezinin ve yapının sınıfına, özelliğine ve büyüklük derecesine göre, uzmanlık alanlarına uygun olarak 38. maddede belirtilen meslek mensuplarına yaptırılması mecburidir. Müellifler ve uygulamada bulunan meslek mensupları, işlerini bu Kanuna ve ilgili diğer mevzuata uygun olarak gerçekleştirmekten sorumludur. Yapıda inşaat ve tesisat işleri ile kullanılan malzemelerin kamu adına denetimine ilişkin fenni mesuliyet, ruhsat eki etüt ve projelerin gerektirdiği uzmanlığı haiz meslek mensupları tarafından ayrı ayrı üstlenilmek zorundadır. Fenni mesul mimar ve mühendisler uzmanlık alanlarına göre; yapının, tesisatı ve malzemeleri ile birlikte, bu Kanuna, ilgili diğer mevzuata, uygulama imar planına, ruhsata, ruhsat eki etüt ve projelere, standartlara ve teknik şartnamelere uygun olarak inşa edilmesini denetlemekle görevlidir." kuralı yer almıştır.

4708 Sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanun'un 1. maddesinde, bu Kanunun amacının, can ve mal güvenliğini teminen, imar planına, fen, sanat ve sağlık kurallarına, standartlara uygun kaliteli yapı yapılması için proje ve yapı denetimini sağlamak ve yapı denetimine ilişkin usul ve esasları düzenlemek olduğu, 3. maddesinde ise, bu Kanunun uygulanmasında, yapı denetim kuruluşları imar mevzuatı uyarınca öngörülen fenni mesuliyeti ilgili idareye karşı üstleneceği, yapı denetim kuruluşlarının, denetçi mimar ve mühendislerin, proje müelliflerinin, laboratuvar görevlilerinin, yapı müteahhidi ile birlikte yapının ruhsat ve eklerine, fen, sanat ve sağlık kurallarına aykırı, eksik, hatalı ve kusurlu yapılmış olması nedeniyle ortaya çıkan yapı hasarından dolayı yapı sahibi ve ilgili idareye karşı, kusurları oranında sorumlu oldukları kurala bağlanmıştır.

Yukarıda yer verilen Yasa maddeleri uyarınca, yerleşme yerleri ile bu yerlerdeki yapılaşmaların; plan, fen, sağlık ve çevre şartlarına uygun teşekkülünü sağlamak konusunda, asli görev ve yetkinin idarede olduğu ve idarenin bu görevlerini yerine getirmesi hususunda gerekli denetim, gözetim, yaptırım uygulama gibi yükümlülüklerinin bulunduğu açık olmakla birlikte, yapı denetimi konusunda yapı denetim kuruluşlarının, denetçi mimar ve mühendislerin, proje müelliflerinin, laboratuvar görevlilerinin ve yapı müteahhidinin, yapının ruhsata aykırı, eksik ve hatalı yapılmasından kaynaklanan hasardan dolayı yapı sahibi ve ilgili idareye karşı, kusurları oranında sorumlu oldukları öngörülmüştür.

Temyize konu ısrar kararında, idarenin, tazminatı, varsa diğer sorumlulara kusurları oranında rücu edebileceği belirtilmekte ise de, Kurulumuzun yerleşik içtihatları uyarınca, yapının ruhsata aykırı, eksik ve hatalı yapılmasından kaynaklanan zarardan yasal sorumluluğu bulunanların, kusurlu bulunmaları halinde kusur oranlarının ayrı ayrı belirlenerek tazminat isteminin değerlendirilmesi gerekmektedir.

Uyuşmazlıkta, Mahkemece yerinde yaptırılan keşif ve bilirkişi incelemesi sonucu düzenlenen rapor ile dosyadaki bilgi ve belgelerin değerlendirilmesinden, dava konusu yapıda ortaya çıkan zararın, söz konusu binanın bitişiğinde bulunan taşınmaza verilen yapı ruhsatı uyarınca yapılan binanın inşaat aşamasından kaynaklandığı hususunda kuşku bulunmamaktadır.

Öte yandan, davacı ve diğer kat malikleri tarafından binada hasarlar meydana gelmeye başladıktan sonra Asliye Hukuk ve Sulh Hukuk Mahkemelerinde zarara ilişkin tespitler yaptırıldığı, yapı sahibi, müteahhit ve yapı denetim firmasına karşı Asliye Hukuk Mahkemesinde zararın tazmini için dava açıldığı görülmüştür.

Bu durumda, olayın meydana gelmesinden sonra davacı ve diğer kat malikleri tarafından yaptırılan tespitler sonucu alınan raporlar ve aynı maddi olay nedeniyle asliye hukuk mahkemesinde açılan tazminat davası da göz önünde bulundurularak, yapı denetim firması, yapı sahibi, müteahhit ve davalı Belediye Başkanlığı'nın kusurlu olup olmadığının, kusurlu bulunmaları halinde kusur oranlarının ayrı ayrı belirlenerek tazminat isteminin esası hakkında yeniden bir karar verilmesi gerekmektedir (Danıştay İDDGK. 21.2.2019, 1978/740).

 

• YÖNETMELİK DEĞİŞİKLİĞİNİN İPTALİ TALEBİ • YARDIMCI KONTROL ELEMANI • YAPI DENETİMİ GÖREVİ

Dava, 8 Ocak 2016 tarih 29607 Sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren "Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin" 1. Maddesindeki "veya bu Yönetmelikle sınırları belirlenen yapı grubu ve inşaat alanına kadar olan yapılarda kontrol elemanı yerine yapı denetimi faaliyetlerine katılabilen teknik öğretmen, yüksek tekniker, tekniker ve teknisyenleri;' ibareleri ile 2. Maddesinde yer alan "Aynı yönetmeliğin 15. maddesinin fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. ( 4 ) Yardımcı Kontrol elemanı: Yardımcı kontrol elemanı, her yıl Bakanlık tarafından yayımlanan Mimarlık ve Mühendislik Hizmet Bedellerinin Hesabında Kullanılacak Yapı Yaklaşık Birim Maliyetleri Tebliğe göre 3b ( dahil ) grubuna kadar olan ve inşaat alanı 15.000 m2'yi geçmeyen bir yapının denetimi üstlenildiğinde, yapı denetim kuruluşunda kontrol elemanı yerine görevlendirilir. Yardımcı kontrol elemanı, denetçi mimar ve denetçi mühendislerin sevk ve idaresi altında görev yapar. Görevlendirildiği yapılarda denetçi mimar ve denetçi mühendisler ile birlikte müteselsilen sorumludur. Denetim yetkisi sınırları, inşaat alanı itibarı ile aşağıdaki tabloda belirtilmiştir. Teknik Öğretmen ( inşaat, makine, elektrik ) 15.000 m2 ye kadar, Tekniker ( İnşaat, makine, elektrik, yapı denetimi ) 10.000 m2 te kadar, Teknisyen ( inşaat, makine, elektrik ) 5.000 m2 ye kadar." kuralın iptali ve öncelikle yürütülmesinin durdurulması istemiyle açılmıştır.

4708 Sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanunun 1. maddesinde, Kanunun amacının; can ve mal güvenliğini teminen, imar planına, fen, sanat ve sağlık kurallarına, standartlara uygun kaliteli yapı yapılması için proje ve yapı denetimini sağlamak ve yapı denetimine dair usul ve esasları düzenlemek olduğu belirtilmiştir.

Aynı Kanunun 2. maddesi ise "Bu Kanun kapsamına giren her türlü yapı; bakanlıktan aldığı izin belgesi ile çalışan ve münhasıran yapı denetimi ile uğraşan tüzel kişiliğe sahip yapı denetim kuruluşlarının denetimine tabidir. Yapı denetim hizmeti; yapı denetim kuruluşu ile yapı sahibi veya vekili arasında akdedilen hizmet sözleşmesi hükümlerine göre yürütülür. Yapı sahibi, yapını işi için anlaşma yaptığı yapı müteahhidini vekil tayin edemez.

Yapı denetim kuruluşlarının nama yazılı ödenmiş sermayelerinin tamamının, mimar veya mühendislere ait olması zorunludur. Yapı denetim kuruluşları; denetçi mimar ve mühendisler ile yardımcı kontrol elemanları istihdam eder.

Yapı denetim kuruluşları aşağıda belirtilen görevleri yerine getirmekle yükümlüdür;

a- ) Proje müelliflerince hazırlanan, yapının inşa edileceği arsa veya arazinin zemin ve temel raporları ile uygulama projelerini ilgili mevzuata göre incelemek, proje müelliflerince hazırlanarak doğrudan kendilerine teslim edilen uygulama projesi ve hesaplarını kontrol ederek, ilgili idareler dışında başka bir kurum veya kuruluşun vize veya onayına tabi tutulmadan, ilgili idareye uygunluk görüşünü bildirmek.

b- ) Yapı denetimini üstlendiğine dair ilgili idareye taahhütname vermek, yapı ruhsatının ilgili bölümünü imzalamak, bu yapıya dair bilgileri yapı ruhsatı düzenleme tarihinden itibaren yedi gün içinde Bakanlığa bildirmek,

c- ) Yapının, ruhsat ve ekleri ile mevzuata uygun olarak yapılmasını denetlemek.

ç ) Yapım işlerinde kullanılan malzemeler ile imalatın proje, teknik şartname ve standartlara uygunluğunu kontrol etmek ve sonuçlarını belgelendirmek, malzemeler ve imalatla ilgili deneyleri yaptırmak.

d- ) Yapılan tüm denetim hizmetlerine dair belgelerin bir nüshasını ilgili idareye vermek, denetimleri sırasında yapıda kullanılan malzeme ve imalatın teknik şartname ve standartlara aykırı olduklarını belirledikleri takdirde, durumu bir rapor ile ilgili idareye ve il sanayi ve/veya ticaret müdürlüklerine bildirmek.

e- ) İş yerinde, iş güvenliği ve işçi sağlığı konusunda gerekli tedbirlerin alınması için yapı müteahhidini yazılı olarak uyarmak, uyarıya uyulmadığı takdirde durumu ilgili bölge çalışma müdürlüğüne bildirmek.

f- ) Ruhsat ve eklerine aykırı uygulama yapılması halinde durumu üç iş günü içinde ilgili idareye bildirmek." hükmünü amirdir.

Yukarıda anılan Kanunun uygulanması amacıyla çıkarılan ve 05.02.2008 tarihli, 26778 Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliğinin 3. Maddesinde tanımlara yer verilmiş ve "Kontrol Elemanı: Yapım işinin denetlenmesi hizmetlerini bizzat yapıda ve şantiye sahasında, denetçi mimar ve mühendislerin sevk ve idaresi altında; gerektiğinde onlara danışarak yapmak ile görevli mimar ve mühendisler/" olarak tanımlanmıştır. Yine Yönetmeliğin teknik personelin denetim yetkisi başlıklı 15. Maddesinde kontrol elemanının inşaat alanı itibariyle denetim alanı inşaat mühendisi ve mimar için 30.000 m2, makine mühendisi için 60.000 m2, elektrik mühendisi için 120 m2 olarak belirlenmiştir. 8 Ocak 2016 tarih 29607 Sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren "Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik" ile Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliğin 3. Maddesinde tanımlar bölümünde "Yardımcı Kontrol Elemanı: Denetçi mimar ve mühendislerin sevk ve idaresi altında kontrol elemanı ile birlikte veya bu Yönetmelikle sınırları belirlenen yapı grubu ve inşaat alanına kadar olan yapılarda kontrol elemanı yerine yapı denetimi faaliyetlerine katılabilen teknik öğretmen, yüksek tekniker ve teknisyenleri ifade eder" olarak düzenlenmiş. Yine Yönetmeliğin teknik personelin denetim yetkisi başlıklı 15. Maddesinde yardımcı kontrol elemanın inşaat alanı itibari i!e denetim alanı " teknik öğretmen ( İnşaai, makine, elektrik ) 15.000 m2, tekniker ( inşaat, makine, elektrik, yapı denetimi ) 10.000m2, teknisyen ( inşaat, makine, elektrik ) 5000m2 olarak düzenlenmiştir.

4708 Sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanunun genel gerekçesinde 17 Ağustos ve 12 Kasım 1999 tarihlerinde yaşanan depremler sonrasında meydana gelen can ve mal kayıplarının, denetimsiz yerleşme ve yapılaşmaların yol açabilecekleri zararları bütün açıklığı ile gözler önüne serdiği, ülkemizde yerleşme, ve yapılaşmalara, 3194 Sayılı İmar Kanunu ve ilgili yönetmelik hükümleri ile getirilen denetime ilgili idarelerce uyulmadığı, yapılan araştırmalarda, proje denetimi aşamasında dahi projelerin % 9'unda tasarım, hesap ve çizim hataları olduğu, uygulamanın ise hiç denetlenmediği ve şantiyelerin % 90'nmda yönetmelik ve standartlara aykırı beton döküldüğü ve beton mukavemet değerlerinin projesinde öngörülenden ortalama olarak % 40 daha az olduğunun tespit edildiği, bu araştırmalar ve yaşanan son depremlerin, 3194 Sayılı Kanunda yapım işlerinde rol alan teknik uygulama sorumlusunun ( fenni mesul ); yapı projelerini ve uygulamalarını denetlemekle., sorumlu olan belediyeler ve valiliklerin; uygulamayı hiç denetleyemediklerini ortaya koyduğunu, ülkemizdeki yapı denetim sistemi ve yapım aşamasında görev alan, fenni mesullerin sorumluluklarını yeniden düzenlemek ve kağıt üzerinde denetlenmiş gibi görülen, ancak hemen hemen hiç denetlenmeyen yapıların teknik uygulama sorumlusu fenni mesullere verilecek cezalar ile ilgili yeni bir kanuni düzenleme getirmek zorunluluğu olduğu belirtilmiştir,

Sağlam yapılar yapılarak muhtemel afetlerde can ve mal güvenliğini sağlamak, yapıların, imar planına, fen, sanat ve sağlık kurallarına ve standartlara uygun, kaliteli yapılması için denetimine dair usu! ve esasları düzenlemek amacıyla çıkarılan Yapı Denetimi Hakkında Kanunun genel gerekçesinde belirtilen hususlar göz önünde bulundurulduğunda, yapı denetimi görevinin en etkin bir biçimde yerin estirilmesi için denetim elemanlarının sorumluluğundaki alanın makul ve bilimsel ölçütlere göre belirlenmesi gerektiği açıktır.

Dava konusu yönetmelik değişikliği ile teknik öğretmenlere 15.000 m2, teknikerlere 10.000m2, teknisyenlere 5.000 m2 alanı kontrol mühendisi gibi denetleme yetkisi getirilmiştir. Mühendislik ve mimarlık lisans eğitimine tabi mesleklerdir, teknikerlik ve teknisyenlik ise önlisans eğitimine tabidir, Mühendis ve mimarlara verilen asıl görev ve yetkinin değişiklik ile tekniker, teknisyen ve teknik öğretmenler ile paylaştırılması kamu adına vatandaşın can ve mal güvenliğini temin edecek yapı denetiminin işlevsizleşmesine, uzmanlık ayrımına aykırılığa neden olacaktır, Ayrıca 5.000 m2 den 15.000 m2 ye kadar büyük bir alanın denetim yetkisi makul ve bilimsel ölçütlere göre belirlenmelidir.

Her ne kadar Danıştay Altıncı Dairesi'nin 2.05.2015 tarihli, E:2011/7501, K.-2015/3383 Sayılı kararın gereklerine uygun bir şekilde düzenleme yapıldığı savunulmakta ise de söz konusu karar da yönetmelikte tanımlanan ve görev alanı ifade edilen yardımcı kontrol elemanının yapı denetim faaliyetlerine "kontrol elemanı ile birlikte" tanımlaması içerdiği ve bu tanımlamanın yapılan düzenleme ile çeliştiği gerekçesiyle iptaline karar verilmiş, söz konusu düzenlemenin içeriği hakkında bir değerlendirme yapılmamıştır. Bu itibarla davaya konu yönetmelik değişikliğinde hukuka ve kamu yararına uyarlılık görülmemiştir (Danıştay 6. Dairesi, 17.1.2017, 2016/3182).

 

YAPI DENETİMİ UYGULAMA YÖNETMELİĞİ'NİN İPTALİ İSTEMİ • TEKNİK ELEMAN • YAPININ ARSAYA APLİKE EDİLMESİ

4708 sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanun'un 1. maddesinde, bu Kanunun amacının can ve mal güvenliğini teminen, imar planına, fen, sanat ve sağlık kurallarına, standartlara uygun kaliteli yapı yapılması için proje ve yapı denetimini sağlamak ve yapı denetimine ilişkin usul ve esasları düzenlemek olduğu belirtilmiş ve yapı denetim kuruluşu, Bakanlıktan aldığı izin belgesi ile münhasıran yapı denetimi görevini yapan, ortaklarının tamamı mimar ve mühendislerden oluşan tüzel kişi olarak tanımlanmıştır. Yasanın, yapı denetim kuruluşları ve görevlerini düzenleyen 2. maddesinin 4. fıkrasında Yapı denetim kuruluşları aşağıda belirtilen görevleri yerine getirmekle yükümlüdür: a ) Proje müelliflerince hazırlanan, yapının inşa edileceği arsa veya arazinin zemin ve temel raporları ile uygulama projelerini ilgili mevzuata göre incelemek, proje müelliflerince hazırlanarak doğrudan kendilerine teslim edilen uygulama projesi ve hesaplarını kontrol ederek, ilgili idareler dışında bir kurum veya kuruluşun vize veya onayına tabi tutulmadan, ilgili idareye uygunluk görüşünü bildirmek. b ) Yapı denetimini üstlendiğine dair ilgili idareye taahhütname vermek, yapı ruhsatının ilgili bölümünü imzalamak, bu yapıya ilişkin bilgileri yapı ruhsatı düzenleme tarihinden itibaren yedi gün içinde Bakanlığa bildirmek. c ) Yapının, ruhsat ve ekleri ile mevzuata uygun olarak yapılmasını denetlemek. d ) Yapım işlerinde kullanılan malzemeler ile imalatın proje, teknik şartname ve standartlara uygunluğunu kontrol etmek ve sonuçlarını belgelendirmek, malzemeler ve imalatla ilgili deneyleri yaptırmak. e ) Yapılan tüm denetim hizmetlerine ilişkin belgelerin bir nüshasını ilgili idareye vermek, denetimleri sırasında yapıda kullanılan malzeme ve imalatın teknik şartname ve standartlara aykırı olduklarını belirledikleri takdirde, durumu bir rapor ile ilgili idareye ve il sanayi ve/veya ticaret müdürlüklerine bildirmek. f ) İş yerinde, iş güvenliği ve işçi sağlığı konusunda gerekli tedbirlerin alınması için yapı müteahhidini yazılı olarak uyarmak, uyarıya uyulmadığı takdirde durumu ilgili bölge çalışma müdürlüğüne bildirmek. g ) Ruhsat ve eklerine aykırı uygulama yapılması halinde durumu üç iş günü içinde ilgili idareye bildirmek. h ) Yapının ruhsat eki projelerine uygun olarak kısmen veya tamamen bitirildiğine dair ilgili idareye rapor vermek. ı ) Zemin, malzeme ve imalata ilişkin deneyleri, şartname ve standartlara uygun olarak laboratuarlarda yaptırmak. hükmü yer almıştır. Dava konusu edilen yönetmeliğin yapı denetim kuruluşunun yapım sahasında görev ve sorumluluklarını belirleyen 5. maddesi ( b ) bendinde ise; Bünyesinde konu ile ilgili teknik eleman bulunmayan hallerde, hizmet satın almak suretiyle teknik eleman görevlendirerek, arsanın köşe noktalarının ilgili idare nezaretinde tespit ettirilmesini ve yapının, vaziyet planına uygun biçimde arsaya aplike edilmesini sağlar. hükmü yer almıştır. Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası Serbest Mühendislik Müşavirlik Büroları Tescil Yönetmeliği'nin 5. maddesinde ise, her türlü mühendislik projelerinin araziye uygulaması işlerinin harita ve kadastro mühendislerince yapılabileceği hükme bağlanmıştır. Uyuşmazlık konusu Yönetmelik hükmünde, yapının arsaya aplike edilmesinde teknik eleman görevlendirileceği belirtilmiş olup, söz konusu teknik elemandan anlaşılması gerekenin yukarıda yer alan mevzuat hükümleri uyarınca harita ve kadastro mühendisleri olduğu açıktır. Bu durumda, yapının arsaya aplike edilmesi görevi harita ve kadastro mühendislerine ait olduğundan, aksi yönde bir düzenlemeye yer vermeyen yönetmelik hükmünde hukuka aykırılık bulunmamaktadır (Danıştay 6. Dairesi, 28.6.2010, 3363/6802).

Hits: 16151

YAPI DENETİMİ HUKUKU YARGI KARARLARI

YAPI DENETİM FAALİYETİ ? YAPI DENETİM HESABINDAKİ PARA
Kural olarak borçluların her türlü mallarının, haklarının ve alacaklarının haczi mümkündür. Bir mal veya hakkın haczedilememesi için İcra ve İflas ...
YAPI DENETİMİ UYGULAMA YÖNETMELİĞİ ? ŞANTİYE ŞEFİ ? HAKEDİŞ RAPORU
Dava, 5.2.2008 günlü, 26778 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliğinin 3. maddesinin ( i ) bendinde tanımlanan ve 9. maddesinin 2. fıkrasında ...
BETON VE HAZIR BETON KURULUŞLARI ? YAPI DENETİMİ HAKKINDA KANUNU KAPSAMI ? YAPI DENETİM SİSTEMİ
Dava, Çevre ve Şehircilik Bakanlığının ( Bayındırlık ve İskan Bakanlığı ) 24.01.2008 tarihli, 153 sayılı genelgesinin 6. maddesi ile aynı Bakanlığın 02.07.2009 tarihli, 1858 ...
YAPI DENETİM HİZMET BEDELİ
Dava, davacı şirketin müteahhitliğini yaptığı Ankara İli, Mamak İlçesi, … Mahallesi, … ada … sayılı parseldeki inşaata ilişkin olarak, 4708 sayılı Yapı ...
TEKNİK UYGULAMA SORUMLULUĞU ÜCRETİNİN TAHSİLİ
Taraflar arasındaki "alacak" davasından dolayı yapılan yargılama sonunda; Edirne 2 Sulh Hukuk Mahkemesince davanın kabulüne dair verilen 2.6.2010 gün ve 2010/50-393 sayılı ...
YAPI DENETİM HİZMET BEDELİ
Davacı vekili, yüklenici olan müvekkiliyle arsa sahibi olan davalılar arasında, düzenlenen 10.11.2005 tarihli "Gayrimenkul satış vaadi içerikli daire karşılığı inşaat ...
YAPI DENETİM HİZMET SÖZLEŞMESİ ? KANUNA AYKIRI EK SÖZLEŞME DÜZENLENMESİ
Davacı vekili, taraflar arasında 11.11.2008 ve 12.11.2008 tarihli yapı denetim hizmet sözleşmeleri düzenlendiğini, sözleşmeler ile müvekkiline ait arazi üzerine inşaa ...
İNŞAAT RUHSAT VE EKLERİNE AYKIRI İMALAT
Dava; 4708 sayılı Kanun'un 8. maddesi uyarınca davacı şirketin yapı denetim faaliyetinin 1 yıl süreyle durdurulması, daha önceden yapı denetim faaliyetinin iki defa ...
YAPI DENETİM KURULUŞUNDA GÖREV YAPAN DENETÇİ MİMAR VE MÜHENDİSLER
Dava, inşaat mühendisi olarak faaliyet yürüten davacının, kamulaştırma alanında bilirkişilik yapabilmesini teminen oluşturulan listede ismine yer verilmesi yolunda yaptığı ...
YAPI DENETİMİ HAKKINDA KANUN
Dava, davacı şirket tarafından, denetiminde bulunan Batman İli, Merkez İlçesi, 21L-4A pafta, 254 ada, 1 parsel sayılı taşınmaz üzerinde bulunan yapının denetim faaliyetlerini ...
YAPI DENETİM ŞİRKETİNİN DENETİM FAALİYETİNİN DURDURULMASI
Gaziantep İli, Şahinbey İlçesi, Ünaldı Mahallesi, 90 pafta, 1709 ada, 5 Sayılı parsel sayılı taşınmaz üzerindeki 656994 YİBF numaralı yapının denetim görevini ...
YAPI DENETİM FAALİYETLERİNİN DURDURULMASI İŞLEMİNİN İPTALİ İSTEMİ
Davacının denetim sorumluluğunda bulunan Bursa İli, Osmangazi İlçesi, Çekirge Mahallesi 4159 ada, 21 parsel sayılı taşınmaz üzerindeki 591202 YİBF numaralı yapının ...
YAPI DENETİM ŞİRKETİNİN FAALLİYETİNİN DURDURULMASINA İLİŞKİN İŞLEMİN İPTALİ
Davacının ortağı ve yetkilisi olduğu Fidan Yapı Denetim Ltd. Şti.'nin denetim sorumluluğu altında bulunan Kırşehir İli, Mucur İlçesi, Hamidiye Mahallesi, 264 ada, 12 parsel ...
YAPI DENETİM KURULUŞUNUN FENNİ MESUL OLMASI ? BİLDİRİM YÜKÜMLÜLÜĞÜNÜN YERİNE GETİRİLMEMESİ
Dava dosyasının incelenmesinden; Atatürk Mahallesi, 50 ada, 28 parsel sayılı taşınmaz üzerinde Kültür Sincan Eğitim İnş. Mim. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından ...
YAPI DENETİM KURULUŞUNA TESLİM EDİLEN UYGULAMA PROJELERİ
Dava, 24.4.2006 günlü, 01/1.2278 sayılı işlem ile dayanağı Adana Büyükşehir Belediyesi İmar Yönetmeliğinin 8.001 maddesinin B/7/3 bendinin iptali istemiyle ...
MAL SAHİPLERİNDEN YAPI MÜTEAHHİTLİĞİNİ ÜSTLENMELERİ
Dava, davacının yapı müteahhitliğini üstlendiği İstanbul İli, Avcılar ilçesi, Cihangir Mahallesi, 30 pafta, 18294 sayılı parsel üzerinde inşa edilecek yapı nedeniyle ...
FENNİ MESULİYET ? ŞANTİYE ŞEFLİĞİ ? YAPI DENETİM KURULUŞU
Dava, 5.2.2008 günlü, 26778 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliğinin 9. ve 11. maddesinin iptali istemiyle ...
HATALI YAPILAN BİNA
Davacı, B... Sokakta bulunan Çakır Apartmanının 1 numaralı dairesinde hissesi oranında iki dükkana malik olup, söz konusu binanın bitişiğinde bulunan 626 ada, 160 parsel ...
YAPI DENETİM HESABINA HACİZ KONULMASI
Borçlu belediye tarafından icra mahkemesine yapılan başvuruda, V...bank Ç... ve M... şubelerinde bulunan ve haczedilen hesapların yapı denetim hesabı olduğunu belirterek haczin ...
BELEDİYELER ADINA AÇILAN YAPI DENETİM HESAPLARI
5393 Sayılı Yasanın 15 /son maddesinde “Belediyenin proje karşılığı borçlanma yoluyla elde ettiği gelirleri, şartlı bağışlar ve kamu hizmetinde fiilen kullanılan ...
İNŞAAT RUHSATI ? FENNİ GEREKLERİN YERİNE GETİRİLMESİ ? YAPI KULLANMA BELGESİ
Davacı, dairesinin inşaatını yapan müteahhidin borcunun bulunması sebebiyle elektrik aboneliğinin bedaş tarafından yapılmadığını, bu sebeple mağdur olduğunu Tüketicinin ...
YAPI DENETİM ÜCRETİNİN TAHSİLİ ? YAPI MALİKİ
Dava; yapı denetim ücretinden davalıların hisseleri oranında ödediği miktarın tahsili amacı ile başlatılan takibe itirazın iptali davasıdır. Mevzuat hükümleri ...
YAPI DENETİM ÜCRETİ
 4708 sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanun'un 2/1. maddesi, "Bu Kanun kapsamına giren her türlü yapı; Bakanlıktan aldığı izin belgesi ile çalışan ve ...
YAPI DENETİMİ UYGULAMA YÖNETMELİĞİ
ÖZET : Yapı müteahhidi: Yapım işini, yapı sahibine karşı taahhüt eden veya ticari amaçla ya da kendisi için şahsi finans kaynaklarını kullanarak üstlenen, ...
KAMU İNŞAATLARININ KONTROLÜ- KUSURUN TESPİTİ ( Ceza Mahkemesi Kararının Hukuk Hakimini Bağlamasının Sınırları )
(HGK. 7.10.1998, 653/684). Ceza mahkemesinde delil yetersizliğinden verilen beraat kararı hukuk yargıcını bağlamaz. Uyuşmazlık konusu işin kontrolü ile görevlendirilmiş olan ...
YAPI DENETİ KANUNU KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLEMEMEK
(Danıştay 6. Daire, 14.7.2006, 5694/3891) ÖZET : 1992 yılında yapı ruhsatı alınan ve 1998 yılında yapı ruhsatı yenilemesi isteminde bulunulan ve ruhsat süresi içinde ...
UYGULAMA PROJELERİ
(Danıştay 6. Daire, 22.4.2008, 5086/2481) ÖZET : Uygulama projelerinin proje müelliflerince hazırlanarak doğrudan yapı denetim kuruluşuna teslim edilmesi ve ilgili idareler ...
YAPI DENETİM KURULUŞUNA TESLİM EDİLEN UYGULAMA PROJELERİ
(Danıştay 6. Daire, 22.4.2008, 5086/2481) ÖZET : Uygulama projelerinin proje müelliflerince hazırlanarak doğrudan yapı denetim kuruluşuna teslim edilmesi ve ilgili idareler ...