KİTAP
İnşaat Hukuku Kitabı

6306 SAYILI KENTSEL DÖNÜŞÜM SÜRECİNDE TOKİ'NİN YERİ NEDİR?

~ 18.11.2020 ~

TOKİ veya İdare, yönetmelikte belirtilen bilgi ve belgeleri ihtiva eden dosyaya istinaden Bakanlıktan rezerv yapı alanı belirlenmesi talebinde bulunabilir.

TOKİ veya İdare, riskli alan belirlenmesine ilişkin bilgi ve belgeleri ihtiva eden dosyaya istinaden Bakanlıktan riskli alan tespit talebinde bulunabilir. Bakanlıkça, uygun görülen talepler, Cumhurbaşkanına sunulur.

6306 sayılı Kanunun 3 üncü maddesi kapsamında Bakanlığa tahsis edilerek tasarrufuna bırakılan taşınmazlar, bu taşınmazlardan, Bakanlığın talebi üzerine TOKİ’ye veya İdareye devredilenler ve Kanun kapsamında değerlendirilmek üzere Bakanlık ile bağlı veya ilgili kuruluşu arasında akdedilecek protokole konu edilenler üzerinde, Kanun kapsamındaki uygulamalara bağlı olarak meydana gelen yeni taşınmazların kendileri ile anlaşma sağlanan gerçek kişiler veya mirasçıları ile tüzel kişiler adına tapuya tescil edilmesi, ilgili kurumun isteği üzerine tapu müdürlüğünce gerçekleştirilir. Bu taşınmazlar ile ilgili olarak tapuda işlem yapılmasını gerektiren diğer hallerde de, ilgili kurumun isteği üzerine, tapu müdürlüğünce işlem tesis edilir.

Hisseleri oranında paydaşların en az üçte iki çoğunluğu ile alınan karara katılmayan maliklerin arsa payları; 15/A maddesinde belirtilen usule göre, arsa payı değeri üzerinden anlaşma sağlayan diğer paydaşlara açık artırma usulü ile satılır. Paydaşlara satış gerçekleştirilemediği takdirde, bu paylar riskli alanlar ve rezerv yapı alanlarında rayiç bedeli Bakanlıkça ödenmek kaydı ile tapuda Hazine adına resen tescil edilir ve en az üçte iki çoğunluk ile alınan karar çerçevesinde değerlendirilmek üzere Bakanlığa tahsis edilmiş sayılır veya Bakanlıkça uygun görülenler TOKİ’ye veya İdareye devredilir. Riskli yapılarda ise, anlaşma sağlayan paydaşlara veya anlaşma sağlayan paydaşların kararı ile yapılan anlaşmaya uyularak işlem yapılmasını kabul etmek şartıyla üçüncü şahıslara satış yapılıncaya kadar satış işlemi tekrarlanır.

6306 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin birinci fıkrası uyarınca, üzerindeki riskli binanın yıkılmasından sonra arsa haline gelen taşınmazın satışına karar verilmesi halinde, bu satışın öncelikle Bakanlığa veya Bakanlığın uygun gördüğü bağlı veya ilgili kuruluşuna veyahut da İdareye veya TOKİ’ye teklif edilmesi gerekir.

6306 sayılı Kanun kapsamında Bakanlıkça yürütülen uygulamalar neticesinden elde edilecek gelir ve hasılat, Kanunun 7 nci maddesinin beşinci fıkrasının (a) bendi uyarınca, dönüşüm projeleri özel hesabına gelir olarak kaydedilir. Kanun kapsamında İdare ve TOKİ ile gerçek veya özel hukuk tüzel kişilerince yürütülen uygulamalardan elde edilen gelir ve hasılat dönüşüm projeleri özel hesabına gelir olarak kaydedilmez. İdare ve TOKİ tarafından Kanun kapsamında yürütülen uygulamalarda elde edilen gelir ve hasılat, kentsel dönüşüm uygulamalarında kullanılmak üzere İdare ve TOKİ’nin hesaplarına gelir olarak kaydedilir ve bu gelirler, kentsel dönüşüm uygulamaları dışındaki işler için kullanılamaz. Ancak, İdare ve TOKİ tarafından yürütülen uygulamalara Bakanlıkça kaynak aktarımı yapılmış ise, bu uygulamalardan elde edilecek gelir ve hasılatın belirli bir oranının dönüşüm projeleri özel hesabına gelir olarak kaydedilmesi yönünde Bakanlık ile İdare veya TOKİ arasında protokol düzenlenebilir.

Arsa maliki ile yüklenici arasında düzenlenen kat karşılığı inşaat sözleşmesi veya kat karşılığı temlik sözleşmesine istinaden inşa edilecek olan binaya ilişkin kat irtifakı veya kat mülkiyeti tesisi işlemi, hak sahipleri adına, talep edilmesi halinde Bakanlık, TOKİ veya İdare tarafından yapılır veya yaptırılır. Yapılacak talebe esas kat karşılığı inşaat sözleşmesi veya kat karşılığı temlik sözleşmesinde hak sahiplerine isabet eden bağımsız bölümlerin belirlenmiş olması gerekmektedir. Tapuya tescil işlemlerinde elektronik ortamda düzenlenen ve ilgili idare tarafından onaylı mimari proje ile yönetim planı esas alınır. Mimari proje ile yönetim planında malik imzası aranmaz.

Kira yardımları uygulama alanında talebin uygulamayı yapan İdare veya TOKİ tarafından uygun görülmesi ve onaylanmak üzere Bakanlığa gönderilmesi üzerine, ilgililerine ödenmek üzere İdare veya TOKİ’nin hesabına, yapılır.

İdare veya TOKİ, Kanun kapsamında yaptıkları uygulamalarda kendi bütçelerinden kira yardımı yapabilir.

Hits: 11584

SEÇİLMİŞ MEVZUAT

KENTSEL DÖNÜŞÜM SÜRECİNDE DEVLETİN YAPTIĞI DESTEKLER
a)    2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununun 38 inci maddesi uyarınca alınan NOTER HARÇLARI. b)     Harçlar Kanununun 57 nci ...
6306 SAYILI KENTSEL DÖNÜŞÜM SÜRECİNDE TOKİ'NİN YERİ NEDİR?
TOKİ veya İdare, yönetmelikte belirtilen bilgi ve belgeleri ihtiva eden dosyaya istinaden Bakanlıktan rezerv yapı alanı belirlenmesi talebinde bulunabilir. TOKİ veya İdare, riskli alan ...
KENTSEL DÖNÜŞÜM SÜRECİNDE DEVLETÇE YAPILAN KİRA YARDIMININ KAPSAMI
KENTSEL DÖNÜŞÜM SÜRECİNDE DEVLETÇE YAPILAN KİRA YARDIMININ KAPSAMI   Anlaşma ile tahliye edilen uygulama alanındaki yapıların maliklerine tahliye veya yıkım ...
6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu'nu (Resmi Gazete 4.2.2011)
Kanun metni için lütfen tıklayın...
6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu (Resmi gazete 4.2.2011)
Kanun metni için lütfen tıklayın...
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu (Resmi Gazete 14.2.2011)
Kanun metni için lütfen tıklayın...
MİRASÇILIK BELGESİ VERİLMESİ VE TERK EDEN EŞİN ORTAK KONUTA DAVET EDİLMESİ İŞLEMLERİNİN NOTERLER TARAFINDAN YAPILMASINA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK
 Amaç: Bu Yönetmeliğin amacı, mirasçılık belgesi verilmesi ve terk eden eşin ortak konuta davet edilmesi işlemlerinin noterler tarafından yapılmasına ilişkin usul ve ...
DERNEKLER KANUNU
    Kanun No: 5253     Kanun Kabul Tarihi: 04/11/2004     BİRİNCİ BÖLÜM: AMAÇ, KAPSAM VE TANIMLAR     AMAÇ VE ...
FİKİR VE SANAT ESERLERİ KANUNU
    Kanun Numarası: 5846     Kanun Kabul Tarihi: 05/12/1951    Kanun metni için tıklayın...
TEBLİGAT KANUNU
    Kanun Numarası: 7201     Kanun Kabul Tarihi: 11/02/1959     Kanun metni için tıklayın  
HARÇLAR KANUNU
    Kanun Numarası: 492     Kabul Tarihi: 02/07/1964 Kanun metni için tıklayın...  
HUKUK USULÜ MUHAKEMELERİ KANUNU
    Kanun Numarası: 1086     Kanun Kabul Tarihi: 18/06/1927   Kanun metni için tıklayın...  
TÜRK TİCARET KANUNU
    Kanun Numarası: 6102     Kabul Tarihi: 29/06/1956     Kanun metni için tıklayın...
KANUNİ FAİZ VE TEMERRÜT FAİZİNE İLİŞKİN KANUN
    Kanun Numarası: 3095     Kabul Tarihi: 04/12/1984    Kanun metni için tıklayın...  
AMME ALACAKLARININ TAHSİL USULÜ HAKKINDA KANUN
    Kanun Numarası: 6183     Kanun Kabul Tarihi: 21/07/1953     Resmi Gazete Tarihi: 28/07/1953     Resmi Gazete Sayısı: ...
İCRA VE İFLAS KANUNU
    Kanun Numarası: 2004     Kabul Tarihi: 09/06/1932 Kanun metni için tıklayın...  
AİLE MAHKEMELERİNİN KURULUŞ, GÖREV VE Yargılama Usulü Hakkında Kanun
Kabul Tarihi : 9.1.2003       Kanun No. 4787           Amaç ve kapsam MADDE 1. - Bu Kanunun amacı, aile ...
ÇEK KANUNU
             Kanun No. 5941              Kabul Tarihi: ...
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU KANUNU
          Kanun Numarası              : ...
İŞ KANUNU
    Kanun No : 4857     Kanun Kabul Tarihi : 22/05/2003 Kanun metni için tıklayın...  
İŞ MAHKEMELERİ KANUNU
    Kanun Numarası: 5521     Kabul Tarihi: 30/01/1950     Kanun metni için tıklayın...  
CEZA MUHAKEMESİ KANUNU
 Kanun Numarası : 5271 Kanun Kabul Tarihi : 04/12/2004 Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi :17/12/2004 Yayımlandığı Resmi Gazete Sayısı : 25673 BİRİNCİ KİTAP: GENEL ...
GAYRİMENKUL KİRALARI HAKKINDA KANUN
     Kanun Numarası: 6570     Kabul Tarihi: 18/05/1955     Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi: 27/05/1955     Yayımlandığı ...
TÜRK MEDENÎ KANUNU
Kanun no: 4721 Kabul Tarihi: 22.11.201 Kanun metni için tıklayın...     
TÜRK CEZA KANUNU
    Kanun Numarası: 5237     Kabul Tarihi: 26/09/2004     Kanun metni için tıklayın... Devamı...
AVUKATLIK KANUNU
       Kanun Numarası: 1136     Kabul Tarihi: 19/03/1969     Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi: 07/04/1969     ...