Dava, 5.2.2008 günlü, 26778 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliğinin 9. ve 11. maddesinin iptali istemiyle açılmıştır.
Anayasa'nın 124. maddesinde, Başbakanlığın, bakanlıkların ve kamu tüzel kişilerinin, kendi görev alanlarının ilgilendiren kanunların ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, yönetmelikler çıkarabileceği düzenlendiğinden üst normlara aykırı olmamak üzere idarelerin Kanunun uygulanması sağlamak için Yönetmelikler hazırlayarak yürürlüğe koyacağı açıktır.
4708 sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanun'un 1. maddesinde, kanunun amacının can ve mal güvenliğini teminen, imar planına, fen, sanat ve sağlık kurallarına, standartlara uygun kaliteli yapı yapılması için proje ve yapı denetimini sağlamak ve yapı denetimine ilişkin usul ve esasları düzenlemek olduğu belirtilmiş, aynı Kanunun 12. maddesinde ise, “Bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde 3194 sayılı İmar Kanunu ve ilgili mevzuat hükümleri uygulanır” hükmü yer almıştır.
3194 sayılı İmar Kanunu'nun 38. maddesinin 2. fıkrasında, “Yapıların, mimari, statik ve her türlü plan, proje, resim ve hesaplarının hazırlanmasını ve bunların uygulamasıyla ilgili fenni mesuliyetleri, uzmanlık konularına ve ilgili kanunlarına göre mühendisler, mimarlar ile görev, yetki ve sorumlulukları yönetmelikte düzenlenecek olan fen adamları deruhte ederler.” hükmüne yer verilmiştir.
Yukarıda açıklandığı üzere 4708 sayılı Kanununda, 3194 sayılı Kanuna atıf bulunduğu gibi anılan kanunun pek çok maddesinde yönetmelik çıkarılacağına ilişkin hüküm bulunmaktadır. 3194 sayılı Kanunun 38. maddesinde ise, yapıların, mimari, statik ve her türlü plan, proje, resim ve hesaplarının hazırlanması ve bunların uygulanmasıyla ilgili fenni mesuliyetin uzmanlık konularına göre fen adamlarının yapacağı hükme bağlandığından yapım işleri yürütülen şantiyede fen adamı olan şantiye şefi bulundurulması gerektiğine ilişkin Yönetmeliğin 9. maddesinde hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
Kaldı ki, uyuşmazlığa konu yönetmelikte, mühendis, mimar, teknik öğretmen veya tekniker diplomasına sahip olan yapı müteahhidinin şantiye şefliğini üstlenebileceği düzenlenmiştir. Anılan niteliklere sahip olmayan müteahhidin 3194 sayılı İmar Kanunu'nda sayılan fen adamını şantiye şefi olarak görevlendirilmesi gerekmektedir.
Yönetmeliğin 11. maddesine gelince;
4708 sayılı Yapı Denetimi Kanunu'nun esas amacı yapı denetim kuruluşunun denetim yetki alanını belirlemektir. Kanunda bunun dışında yönetmeliğin dayanak maddesinin aranmasına gerek yoktur.
Bu durumda, yapı denetim kuruluşunun denetleyebileceği inşaat metrekaresinin sınırlandırılmasında hukuka aykırılık bulunmamaktadır. Kanunun amacına uygun etkin bir denetimin yapılabilmesi için denetlenebilecek inşaat alanının sınırlandırılması gereklidir.