KİTAP
İnşaat Hukuku Kitabı

İMAR PLANI YAPILMASI VE DEĞİŞİKLİKLERİNE AİT ESASLARA DAİR YÖNETMELİK

~ 18.10.2011 ~

 BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Tanımlar

Amaç

Madde 1 - Bu Yönetmeliğin amacı; insan, toplum, çevre münasebetlerinde kişi ve aile mutluluğu ile toplum hayatını yakından etkileyen fiziksel çevreyi sağlıklı bir yapıya kavuşturmak, yatırımların yer seçimlerini ve gelişme eğilimlerini yönlendirmek ve toprağın korunma, kullanma dengesini en rasyonel biçimde belirlemek üzere hazırlanacak imar planlarının ve bu planlar üzerinde yapılacak değişikliklerin hangi esaslar dahilinde yapılacağını belirlemektir.

Kapsam

Madde 2 - Bu Yönetmelik hükümleri belediye ve mücavir alan sınırları içinde ve/veya dışında yapılacak her ölçekteki imar planı ve değişikliklerini kapsar.

Özel kanunlara göre belirlenen alanlarda Kanun ile farklı hüküm getirilmemiş ise plan yapımına dair teknik kurallar konusunda bu Yönetmelik hükümleri geçerlidir.

Tanımlar

Madde 3 - Bu Yönetmelik adı geçen terimler aşağıda tanımlanmıştır:

1) Nazım İmar Planı: Onaylı halihazır haritalar üzerine varsa kadastral durumu işlenmiş olan, varsa bölge ve çevre düzeni planlarına uygun olarak hazırlanan ve arazi parçalarının; genel kullanış biçimlerini, başlıca bölge tiplerini, bölgelerin gelecekteki nüfus yoğunluklarını, gerektiğinde yapı yoğunluğunu, çeşitli yerleşme alanlarının gelişme yön ve büyüklükleri ile ilkelerini, ulaşım sistemlerini ve problemlerinin çözümü gibi hususları göstermek ve uygulama imar planlarının hazırlanmasına esas olmak üzere 1/2000 veya 1/5000 ölçekte düzenlenen, detaylı bir raporla açıklanan ve raporu ile bir bütün olan plandır.

2) Uygulama İmar Planı: Onaylı halihazır haritalar üzerine varsa kadastral durumu işlenmiş olan ve nazım imar planına uygun olarak hazırlanan ve çeşitli bölgelerin yapı adalarını, bunların yoğunluk ve düzenini, yolları ve uygulama için gerekli imar uygulama programlarına esas olacak uygulama etaplarını ve esaslarını ve diğer bilgileri ayrıntıları ile gösteren ve 1/1000 ölçekte düzenlenen raporuyla bir bütün olan plandır.

3) Revizyon imar planı: Gerek nazım ve gerekse uygulama imar planlarının ihtiyaca cevap vermediği ve uygulamasının problem olduğu durumlarda; planın tümünün veya büyük bir kısmının plan yapım tekniklerine uyularak yenilenmesi sonucu elde edilen plandır.

4) İlave imar planı: Mevcut imar planının gelişme alanları açısından ihtiyaca cevap vermediği hallerde, mevcut imar planına bitişik ve mevcut imar planının genel arazi kullanış kararları ile tutarlı ve yine mevcut imar planı ile ulaşım açısından bütünlük ve uyum sağlayacak biçimde hazırlanmış bulunan plandır.

5) Mevzii İmar Planı: Mevcut planların yerleşmiş nüfusa yetersiz kalması veya yeni yerleşim alanlarının kullanıma açılması gereğinin ve sınırlarının ilgili idarece belirlenmesi halinde, bu Yönetmeliğin plan yapım kurallarına uyulmak üzere yapımı mümkün olan, yürürlükteki her tür ve ölçekteki plan sınırları dışında, planla bütünleşmeyen konumdaki, sosyal ve teknik altyapı ihtiyaçlarını kendi bünyesinde sağlayan, raporuyla bir bütün olan imar planıdır.

7) Sosyal alt yapı: Sağlıklı bir çevre meydana getirmek amacı ile yapılması gereken eğitim, sağlık, dini, kültürel ve idari yapılar ile park, çocuk bahçeleri gibi yeşil alanlara verilen genel isimdir.

8) Aktif yeşil alan: Park, çocuk bahçesi ve oyun alanları olarak ayrılan sahalardır.

9) Teknik alt yapı: Elektrik, havagazı, içme ve kullanma suyu, kanalizasyon ve her türlü ulaştırma, haberleşme ve arıtım gibi servislerin temini için yapılan tesisler ile açık veya kapalı otopark kullanışlarına verilen genel isimdir.

10) Çevre Düzeni Planı: Ülke ve varsa bölge planı kararlarına uygun olarak konut, sanayi, tarım, turizm, ulaşım gibi yerleşme ve arazi kullanılması kararlarını belirleyen, 1/100 000, 1/50 000 veya 1/25 000 ölçekte Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca İmar Kanunu çerçevesinde yapılan, yaptırılan ve onaylanan, raporuyla bir bütün olan plandır.

İKİNCİ BÖLÜM

İmar Planı Yapımına Dair Esaslar

Madde 4 - İmar Kanununun 9 uncu maddesindeki esaslara göre Bayındırlık ve İskân Bakanlığı`na verilen plan yapma, yaptırma, değiştirme ve re`sen onaylama yetkileri saklı kalmak kaydı ile, imar planları ilgili idarece doğrudan veya ihale suretiyle yaptırılabileceği gibi İller Bankası Genel Müdürlüğü`ne yetki verilmek suretiyle de yaptırılabilir.

Madde 5 - İmar planının ilgili idarece doğrudan yapılması durumunda ilgili idarenin planlama grubunda veya sözleşmeli olarak istihdam edilenlerin o yerleşmenin imar planlarının hazırlanmasında geçerli olan yeterliliği haiz olması şarttır.

İlgili idare, planlama grubunda görev alacakları Bakanlığa bildirmekle yükümlüdür.

Madde 6 - İmar planlarının ihale suretiyle elde edilmesi durumunda; plan müellifinin, "İmar Planlarının Yapımını Yükümlenecek Müellif ve Müellif Kuruluşlarının Yeterlik Yönetmeliği"nde o yerleşme için belirlenen asgari yeterlilik belgesine haiz olması şarttır. Planlama yarışmaları sonucunda yapılan ihaleler bu hükmün dışındadır.

Madde 7 - İmar planı ihalelerinde İller Bankası Genel Müdürlüğü`nce bu amaçla hazırlanan tip sözleşme ve teknik şartlaşma esaslarına uyulur.

Bu esaslar; sit, sanayi, turizm gibi ağırlıkları nedeni ile özel ve tafsilatlı çalışma gerektiren durumlarda veya bölge şartlarına uymak amacıyla değiştirilmek suretiyle, özel sözleşme ve teknik şartlaşmalar yapılabilir.

Madde 8- Planların hazırlanması sürecinde, planı düzenlenecek alan ve yakın çevresindeki alanlarda aşağıda genel başlıklar halinde belirtilen konular ile planlama alanının özelliğine ve plan türüne göre diğer konularda ilgili kurum ve kuruluşlardan veriler elde edilir:

1- Planlama alanının yeri

2- Yönetim yapısı, idari bölünüş, sınırlar

3- Fiziksel yapı

a) Jeolojik durum

b) Akarsular, taşkın alanları

c) İklim

d) Toprak kabiliyeti

e) Tarım alanları, tarımsal arazi kullanımı

f) Sulama alanları

g) Bitki örtüsü

h) Yeraltı ve yüzeysel su kaynakları, havzaları ve özellikleri

4- Maden kaynakları

5- Çevresel kaynaklar ve koruma alanları

a) Korunması gerekli kültür ve tabiat varlıkları ve alanları

b) Sulak alanlar

c) Özel çevre koruma alanları

d) Orman alanları

 e) Ekolojik açıdan korunması gerekli alanlar

 f) Milli Parklar

6- Demografik yapı

 7- Sosyal yapı

 8- Ekonomik yapı

 9- Teknik altyapı

 a) Ulaşım

 b) Enerji

 c) Çöp

 d) İçme suyu

 e) Kanalizasyon

 10- Arazi kullanımı

 11- Sektörel yapı

 12- Askeri alanlar

 13- Mülkiyet yapısı

 14- Yerleşme alanları ile ilgili özellikler

 Planlama alanı ve yakın çevresi ile alanın bölge veya kent bütünü içindeki konumunu belirlemek üzere eşik analizi, yerinde yapılan incelemeler gibi fiziksel çalışmalarla birlikte, bilimsel tekniklere ve yöntemlere dayalı, yeterli nitelikte ve kapsamda ekonomik, sosyal, kültürel, politik, tarihi, sektörel ve teknolojik araştırmalar yapılır, ilgili kurum ve kuruluşların görüş ve önerileri alınır.

 Plan kararları, yapılan inceleme ve araştırma sonuçları değerlendirilerek oluşturulur. Plan raporunda, yapılan tüm inceleme ve araştırmalar, alınan görüş ve öneriler ve yapılan değerlendirmelerle birlikte, planın gerçekleştirilmesini sağlayacak uygulama araçları, kurumsal yapı ve denetim konularına dair ilkeler de yer alır.

 Madde 9 - Uygulama imar planlarının tamamı bir aşamada yapılabileceği gibi etaplar halinde de hazırlanabilir. Ancak, bu durumda etap sınırlarının varsa nazım planlar üzerinde gösterilmiş olması gerekir.

 Uygulama imar planlarında, yapı adaları içinde imar parselleri gösterilir.

 Uygulama imar planlarına uygun olarak parselasyon planları düzenlenir ve bu planlar imar planlarının ayrılmaz parçasıdır.

 Madde 10- Hazırlanacak her ölçekteki imar planlarının yapım ve değişikliklerinde planlanan beldenin ve bölgenin şartları ile gelecekteki gereksinimleri gözönünde tutularak sosyal ve teknik donatı alanlarında EK-1 deki tabloda belirtilen asgari standartlara uyulur.

 Planlarda, özürlülerin kentsel kullanımlar, sosyal ve teknik altyapı alanlarına ulaşımını ve kullanımını sağlayıcı ve kolaylaştırıcı tedbirlerin alınması amacıyla özürlülere yönelik her türlü mevzuat ve Türk Standartları Enstitüsü standartları dikkate alınır."

 Madde 11 - Nazım planlar üzerinde gösterilen teknik ve sosyal altyapı alanlarının konum ile büyüklükleri, toplam standartların altına düşülmemek şartı ile uygulama planlarında değiştirilebilir.

 Madde 12 - Her ölçekteki planlar Ek 2 de verilen lejant ve plan çizim normlarına göre hazırlanır.

 Madde 13 - Belediye ve mücavir alan sınırları dışında, şahıslarca yaptırılan her ölçekteki planlama çalışmalarında, planlaması yapılan alanın kendilerine ait olduğunu belgelemek amacı ile; tapu senedi, mülkiyete dair kesinleşmiş mahkeme kararı ve bu mahkeme kararına müstenit yetkili diğer makamlar tarafından verilmiş belge veya özel kanunlara göre tahsisi yapılıp henüz tapu siciline kaydedilmemiş, ilgili kamu kuruluşlarınca verilmiş tahsis belgesi ibraz edilmesi mecburidir.

 Farklı mülkiyetteki arazilerin plan kapsamına alınması zorunluluğu halinde, ilgili maliklerin noter tasdikli muvafakatname ile arazilerinin planlanmasına izin verdiklerinin belgelenmesi şarttır.

 Madde 14 - Belediye ve mücavir alan sınırları içinde; belediye meclislerince aynen veya değiştirilerek onaylanıp yürürlüğe giren imar planları Belediye Başkanınca mühürlenir ve imzalanır. Mühür ve imza süresindeki gecikmeler, imar planının tatbikatını engelleyemez

 Belediye Meclislerince uygun görülmeyen imar planı teklifleri gerekçeleri belirtilmek suretiyle, Belediye Başkanlığınca 15 gün içinde ilgilisine yazı ile bildirilir.

 Belediye ve Mücavir alan sınırları dışında; il idare kurullarınca karar verilen imar planları Valilikçe uygun görüldüğü takdirde onaylanarak yürürlüğe girer.

 Valilikçe uygun görülmeyen imar planı teklifleri gerekçeleri belirtilmek suretiyle 15 gün içinde ilgilisine yazı ile bildirilir.

 Onaylanmış planlar; Onay tarihinden itibaren ilgili idarece herkesin görebileceği şekilde ilan yerlerinde asılmak ve nerede nasıl görülebileceği mahalli haberleşme araçları ile duyurulmak suretiyle 30 gün süre ile ilan edilir. 30 günlük ilan süresi içinde planlara itiraz, ilgili idare nezdinde yapılır.

 Belediye ve mücavir alan sınırları içinde kalan yerlerde; Belediye Başkanlığınca Belediye Meclisine gönderilen itirazlar ve planlar, Belediye Meclisince 15 gün içinde incelenerek gerekçeleri de belirtilmek suretiyle kesin karara bağlanır ve karar tarihinden itibaren 15 gün içinde Belediye Başkanlığınca ilgilisine yazı ile bildirilir.

 Belediye ve mücavir alan sınırları dışında kalan yerlerde; Valiliğe yapılan itirazlar, Valilikçe 15 gün içinde incelenerek, gerekçeleri de belirtilmek suretiyle kesin karara bağlanır ve bu tarihten itibaren 15 gün içinde Valilikçe ilgilisine yazı ile bildirilir.

 Madde 15 - Uygulama veya revizyon imar planı yapılan kentlerde, "3030 Sayılı Büyük Şehir Belediyelerinin Yönetimi Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun Kapsamı Dışında Kalan Belediyeler Tip İmar Yönetmeliği"nin 6 ncı maddesi uyarınca gerekli görülen ilave yönetmelik maddeleri, imar planı ile birlikte düzenlenerek onaylanır.

 Madde 16 - Onaylanan imar planı ve eklerinden birer takım, onaylamaya esas olan karar ile birlikte Bayındırlık ve İskân Bakanlığı ile İller Bankası Genel Müdürlüğüne muhafaza edilmek üzere gönderilir.

 Madde 17- (Değ. RG:02.09.1999-23804) Çevre düzeni planı, imar planı, revizyonu, ilavesi ve değişiklikleri ile mevzii imar planı yüklenicilerinin 2/11/1985 tarihli ve 18916 mükerrer sayılı Resmi Gazete‘de yayımlanan İmar Planlarının Yapımını Yüklenecek Müellif ve Müellif Kuruluşlarının Yeterlilik Yönetmeliğinde belirlenen grupta yeterlilik belgesine sahip olması gerekir.

 Planın ilgili idarelerce onaylanmış olması, plan müelliflerinin sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.

 İmar Kanunu ve mevzuat hükümlerine aykırı planlar ve sorumluları hakkında 1580 sayılı Belediye Kanununun 74 üncü maddesi hükümleri ile 3152 sayılı İçişleri Bakanlığı‘nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun hükümleri saklıdır.

 Madde 18 - Belediye Meclislerince veya Valiliklerce onaylanan her ölçekteki imar planları; büyüklükleri veya pafta adedi gözönüne alınarak, kitap halinde veya pafta pafta çoğalttırılmak suretiyle talep sahiplerine bedeli mukabilinde verilir.

 Bedel, Belediye Encümenlerince veya Valiliklerce pafta ve sahife bazında tesbit edilir.

 Madde 19 - Nüfusu 10.000`in altında olan belediyelerin imar planları yürürlükte olup, 3194 Sayılı imar Kanununun 44 üncü maddesi gereği çıkarılan yönetmeliklerin hükümlerine tabidir.

 Madde 20 - (Değ. RG:02.09.1999-23804) Çevre düzeni planı, plan revizyonu, ilaveleri ve değişiklikleri ile mevzii imar planları da bu Yönetmelikteki esaslara tabidir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

İmar Planı Değişikliklerinde Uyulması Gereken Esaslar

 

Madde 21 - İmar planlarında bulunan sosyal ve teknik alt yapı alanlarının kaldırılması, küçültülmesi veya yerinin değiştirilmesine dair plan değişiklikleri zorunluluk olmadıkça yapılmaz. Zorunlu hallerde böyle bir değişiklik yapılabilmesi için:

 1) İmar planındaki durumu değişecek olan sosyal ve teknik alt yapı alanındaki tesisi gerçekleştirecek ilgili yatırımcı Bakanlık ve kuruluşların görüşü alınacaktır.

 2) İmar planındaki bir sosyal ve teknik alt yapı alanının kaldırılabilmesi ancak bu tesisin hizmet götürdüğü bölge içinde eşdeğer yeni bir alanın ayrılması suretiyle yapılabilir.

 3) İmar planında yeni bir sosyal ve teknik alt yapı alanı ayrılması durumunda 1 inci bentdeki esaslara uyulur.

 4) Plan müellifinin gerekçeli uygun görüşünün alınması şarttır.

 Madde 22 - Dini yapı alanlarına ilişkin planlarda ve değişikliklerinde il müftülerinin görüşü alınır. İmar planında verilmiş olan inşaat emsalinin, kat adedinin, iflaz şartlarının değiştirilmesi sonucu, nüfus yoğunluğunun arttırılmasına dair imar planı değişikliklerinde

 1) Artan nüfusun ihtiyacı olan sosyal ve teknik altyapı alanları EK-1 de belirtilen standartlara uygun olarak plan değişikliğine konu alana hizmet vermek üzere ayrılır ve/veya artırılır.

 2) Kat adedi arttırılmasının istenmesi durumunda; önerilecek kat adetlerinin tayininde aşağıdaki formüle göre bulunacak bir yoldaki karşılıklı bina cepheleri arasındaki asgari uzaklık, sağlanacaktır.

 K = H1 + H2 + 7 m.

 Yukarıdaki formülde;

 K = Karşılıklı bina cepheleri arasındaki mesafe (m)

 H1 = Yolun bir cephesine önerilecek yapının irtifaı

 H2 = Yolun diğer cephesinde önerilecek yapının irtifaıdır.

 Madde 23 - İmar planında gösterilen yolların genişletme, daraltma ve güzergahına ait imar planı değişikliklerinde;

 1) Devamlılığı olan bir yol belli bir kesimde daraltılamaz.

 2) Yolların kaydırılmasında, mülkiyet ve yapılaşma durumu esas alınır.

 3) İmar planlarındaki gelişme alanlarında (7.00) m. den dar yaya, (10.00) m. den dar trafik yolu açılamaz. Mesk-n alanlarında mülkiyet ve yapılaşma durumlarının elverdiği ölçüde yukarıdaki standartlara uyulur.

 4) İmar planı değişikliği ile çıkmaz sokak ihdas edilemez.

 5) İmar planı içinde kalan karayolu, kent içi geçişin değiştirilmesi durumunda, Karayolları Genel Müdürlüğü`nden alınacak görüşe uyulur.

 Madde 24 - İmar planlarında sosyal ve teknik alt yapı kullanımlarından başka herhangi bir amaca ayrılmış olan bir alanın kullanılışının değiştirilmesi durumunda;

 1) Nazım plan ana kararlarını bozucu fonksiyonel değişiklikler plan değişikliği yolu ile yapılamaz.

 2) Yeni belirtilen kullanışın ihtiyacı olan sosyal ve teknik alt yapı alanları Ek 1`deki tabloda belirtilen standartlara ve nüfus şartı aranmaksızın otopark yönetmeliği hükümlerine uygun olarak birlikte düzenlenir.

 3) Yerleşmenin gelişme yönü, büyüklüğü ve arazi kullanımlarının fonksiyonel dağılımı ve genel yoğunlukları gibi nazım plan ana kararlarının değiştirilmesi ancak imar planının yeniden yapılması için mümkün olabilir.

 Madde 25 - İmar planı değişikliklerinin onaylama, askı, onaya itiraz, itirazlarının değerlendirilmesi ve dağıtımı konularında 14 ve 16 ncı maddelerdeki esaslara uyulur.

 Madde 26 - Bayındırlık ve İskân Bakanlığına gönderilecek imar planı değişiklik paftalarında; yerleşme adı, pafta numarası, kuzey işareti, koordinat değerleri, ölçeği, kıyı ile ilgili ise kıyı kenar çizgisi işlenir.

 Geçici Madde 1- Elektrik enerjisi sıkıntısının bulunduğu aciliyet arz eden durumlarda, sıkıntının umumi hayata müessir etkilerinin giderilmesine yönelik olmak koşuluyla, elektrik üretim ve iletimiyle görevli kamu kurum ve kuruluşları tarafından, mülkiyeti özel sektöre ait mobil ve yüzer elektrik santrallerinden geçici şekilde elektrik alınmasına ihtiyaç duyulduğu ve bu husus Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı‘nca belgelendiği takdirde, bu santrallerin konumlanacağı alanlara ait imar planları hazırlanarak onay için Bayındırlık ve İskan Bakanlığı‘na sunulur. Bakanlık tarafından uygun görülen imar planları 15 gün içinde onaylanır. Tesislerin mimari, statik ve tesisat avan projelerine göre inşaat ruhsatları 15 gün içinde ilgili idare tarafından verilir.

 EK- 1

 Kentsel, Sosyal ve Teknik Alt Yapı(1)

 Nüfus 0-15.000 15.000-45.000 45.000-100.000 100.000-+

 Kreş+anaokulu 1 m2/kişi 1 m2/kişi 1 m2/kişi 1 m2/kişi

 İlköğretim(2) 4 m2/kişi 4 m2/kişi 4.5 m2/kişi 4.5 m2/kişi

 Ortaöğretim(2) 3 m2/kişi 3 m2/kişi 3 m2/kişi 3 m2/kişi

 Aktif

 Yeşil Alan(3) 10 m2/kişi 10 m2/kişi 10 m2/kişi 10 m2/kişi

 Sağlık

 Tesisi Alanları(2) 2 m2/kişi 2 m2/kişi 3 m2/kişi 4 m2/kişi

 Kültürel

 Tesis Alanları 0.5 m2/kişi 1 m2/kişi 2 m2/kişi 2.5 m2/kişi

 Sosyal

 Tesis Alanları(4) 0.5 m2/kişi 0.5 m2/kişi 1 m2/kişi 1.5 m2/kişi

 Halk Eğitim

 Merkezi 0.4 m2/kişi 0.4 m2/kişi 0.4 m2/kişi 0.4 m2/kişi

 Dini

 Tesis Alanları 0.5 m2/kişi 0.5 m2/kişi 0.5 m2/kişi 0.5 m2/kişi

 İdari

 Tesis Alanları 3 m2/kişi 3.5 m2/kişi 4 m2/kişi 5 m2/kişi

 Teknik Alt Yapı 1 m2/kişi 2 m2/kişi 3 m2/kişi 4 m2/kişi

 (yol ve otopark hariç)

 (1) Alan hesabında, planlamaya esas olan projeksiyon nüfusu dikkate alınır.

 (2) Özel sağlık ve özel eğitim tesisi alanları, (EK- 1a) ve (EK- 1c) de

 belirtilen alan büyüklüklerinin altına düşülmemek kaydıyla imar planı

 kararıyla ayrılabilir.

 (3) Belediye ve mücavir alan sınırları dışında yapılacak olan planlamalarda

 aktif yeşil alan miktarı, kişi başına 14 m2 alınmak suretiyle

 belirlenecektir. Bu tablodaki diğer kullanışlar ise gerek duyulması

 halinde kullanılır.

 

(4) Sosyal tesis alanları; huzurevi, rehabilitasyon merkezi, güçsüzler evi,

 yetiştirme yurdu gibi alanları kapsamaktadır.

 EK - 1a

 Eğitim Tesisleri

 Alan Büyüklüğü (m2)

 Anaokulu 3 000 - 5 000

 İlköğretim okulu 8 000 - 15 000

 Lise, Anadolu Lisesi, Ticaret Lisesi,

 Kız Meslek Lisesi, İmam Hatip Lisesi 10 000 - 15 000

 Endüstri Meslek Lisesi, Çok Programlı Lise(1) 20 000 - 30 000

 Pratik sanat okulu 3 000 - 5 000

 Fen Lisesi, Anadolu Öğretmen Lisesi,

 Otelcilik Meslek Lisesi, Güzel Sanatlar Lisesi 20 000 - 30 000

 Halk Eğitim Merkezi 4 000 - 8 000

 (x) Bu okulların atelyeleri için yeterli ilave alan ayrılır.

 EK- 1b

 Sosyal ve Kültürel Tesisler

 Asgari Alan Büyüklüğü (m2)

 Kütüphane

 - Küçük ilçe tipi 1 250

 - Büyük ilçe tipi 2 000

 - İl tipi (300 kişi) 1 050

 - İl tipi (400 kişi) 1 070

 Yurt (200 yatak) 2 500

 Kreş 2 000

 Huzurevi 7 500

 Yetiştirme yurdu 10 000

 Rehabilitasyon 5 000

 Güçsüzler evi 10 000

 EK- 1c

 Sağlık Tesisleri

Asgari Alan Büyüklüğü (m2)

 Köy tipi sağlık ocağı 2 240

 İlçe tipi sağlık ocağı 2 300

 İlçe tipi sağlık evi 1 050

 Sağlık merkezi (15 yatak) 2 300

 Hıfzısıhha enstitüsü 3 200

 Halk sağlığı laboratuvarı 1 000

 Dispanser-semt polikliniği 5 000

 Ana çocuk sağlığı ve aile planlaması merkezi 1 050

 Ağız ve diş sağlığı merkezi(1)

 Acil yardım ve kurtarma istasyonu(1)

 Doğum ve çocuk bakım evleri (75-250 yatak)(1)

 Devlet hastaneleri (25-700 yatak)(1)

 İhtisas hastaneleri(1)

 Fizik tedavi ve rehabilitasyon hastaneleri(1)

 (1) Yatak başına (130) m2 alan ayrılır.

 EK- 1d

 Resmi Tesisler

 Hükümet konağı

 İlçelerde yapılacak yeni tip hükümet konakları için en az aşağıda

belirtilen büyüklükte alan ayrılır.

 a- 100 x 75 m.

 b- 80 x 70 m.

 c- 75 x 75 m.

 Cezaevleri

 Asgari Alan Büyüklüğü (m2) Azami meyil (%)

 500 kişilik 17 000 5

 150 kişilik 9 200 5

 K1 tipi cezaevi 1 500 5

 K2 tipi cezaevi 400 5

 E tipi cezaevi 14 000 5

 EK- 1e

 Camiler

 Asgari Alan Büyüklüğü (m2)

 Küçük cami 2 500

 Orta cami (semt cami) 5 000

 Büyük merkez cami 10 000

 Dini yapılar içerisinde yer alan tüm yapılanmalar tabloda belirlenmiş olan asgari alan kapsamında değerlendirilir.

Hits: 15619

İMAR MEVZUAT

KORUNAN ALANLARDA YAPILACAK PLANLARA DAİR YÖNETMELİK (RESMİ GAZETE: 23.3.2012)
 BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, milli parklar, tabiat parkları, tabiat ...
İMAR PLANI YAPILMASI VE DEĞİŞİKLİKLERİNE AİT ESASLARA DAİR YÖNETMELİK
 BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Tanımlar Amaç Madde 1 - Bu Yönetmeliğin amacı; insan, toplum, çevre münasebetlerinde kişi ve aile mutluluğu ile ...
AVRUPA PEYZAJ SÖZLEŞMESİ
 Florence, 20.X.2000 Önsöz İşbu metnin imzacısı olan Avrupa Konseyi üyesi Devletler, Avrupa Konseyi’nin amacının üyeleri arasında ortak mirasları olan idealleri ...
AVRUPA ARKEOLOJİK MİRASININ KORUNMASI SÖZLEŞMESİ(DEĞİŞTİRİLMİŞ ŞEKLİ)
 Bu Anlaşmayı imzalayan Avrupa Konseyi üye Devletleri: Avrupa Konseyi'nin amacının, kendilerinin ortak mirası olan ideal ve prensipleri korumak ve gerçekleştirmek maksadıyla ...
AVRUPA MİMARİ MİRASININ KORUNMASI SÖZLEŞMESİ
 Strazburg, 3.X.1985 Bu Anlaşmayı imzalayan Avrupa Konseyi üye Devletleri: Avrupa Konseyi'nin amacının, kendilerinin ortak mirası olan ideal ve prensipleri korumak ve ...
Kesin İnşaat Yasağı Getirilen Korunması gerekli Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıklarının Bulunduğu Sit Alanlardaki Taşınmaz Mallarının Hazineye Ait Taşınmaz Mallar İle Değiştirilmesi Hakkında Yönetmelik
KESİN İNŞAAT YASAĞI GETİRİLEN KORUNMASI GEREKLİ TAŞINMAZ KÜLTÜR VE TABİAT VARLIKLARININ BULUNDUĞU ALANLARDAKİ TAŞINMAZ MALLARIN HAZİNEYE AİT TAŞINMAZ MALLAR İLE ...
Korunması gerekli Taşınmazz Tabiat ve Kültür Varlıklarının Tespit ve Tescili Hakkında Yönetmelik
KORUNMASI GEREKLİ TAŞINMAZ KÜLTÜR VE TABİAT VARLIKLARININ TESPİT VE TESCİLİ HAKKINDA YÖNETMELİK         Kültür ve Turizm ...
Kıyı Kanunu Uygulama Yönetmeliği
KIYI KANUNUNUN UYGULANMASINA DAİR YÖNETMELİK         Bayındırlık ve İskan Bakanlığından     Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi: ...
Köy Yerleşm Alanları Uygulama Yönetmeliği
KÖY YERLEŞME ALANI UYGULAMA YÖNETMELİĞİ         Tarım Orman ve Köyişleri ile İçişleri Bakanlığından:     BİRİNCİ ...
Gecekondu Kanunu Uygulama Yönetmeliği
GECEKONDU KANUNU UYGULAMA YÖNETMELİĞİ     Gecekondu Uygulama Yönetmeliği     Bayındırlık ve İskan Toplu Konut İdaresi ...
Sığınak Yönetmeliği
SIĞINAK YÖNETMELİĞİ 02 Temmuz 2008 Çarşamba 15:53 3194 SAYILI İMAR KANUNUNA GÖRE DÜZENLENMİŞ BULUNAN İMAR YÖNETMELİKLERİNE SIĞINAKLARLA İLGİLİ EK ...
Plansız Alanlar İmar Yönetmeliği
Bayındırlık ve İskân Bakanlığından: PLANSIZ ALANLAR İMAR YÖNETMELİĞİ (*) Resmi Gazete ile Neşir ve İlânı: : 2 Kasım 1985 - Sayı: 18916 (1. Mükerrer) (*) ...
İmar Kanunu md. 18 Yönetmeliği
İmar Kanununun 18.Maddesi Uyarınca Yapılacak Arazi ve Arsa Düzenlemesi İle İlgili Esaslar Hk.Yönetmelik BİRİNCİ BÖLÜM Genel Hükümler Amaç Madde 1 - ...
Otopark Yönetmeliği
OTOPARK YÖNETMELİĞİ     Otopark Yönetmeliği     Bayındırlık ve İskan Bakanlığından     Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi: ...
Asansör Yönetmeliği
               Sanayi ve Ticaret ...
Tip İmar Yönetmeliği
 TİP İMAR YÖNETMELİĞİ  R. G. Tarihi : 02.11.1985 R. G. No : 18916 Revizyon 2 Eylul 1999 BİRİNCİ BÖLÜM Genel Hükümler Madde 1- 3194 ...
Yapılarda Isı Yalıtım Yönetmeliği
  ...
İMAR KANUNU
    Kanun Numarası: 3194     Kabul Tarihi: 03/05/1985     Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi: 09/05/1985     Yayımlandığı Resmi ...
3290 SAYILI KANUN İLE BAZI MADDELERİ DEĞİŞTİRİLEN VE BAZI MADDELER EKLENEN 2981 SAYILI KANUN GEREĞİNCE KURULAN FONUN HARCAMA ESASLARINI DÜZENLEYEN YÖNETMELİK
    Resmi Gazete Tarihi: 24/08/1986     Resmi Gazete Sayısı: 19201     Bayındırlık ve İskan Bakanlığından:     BİRİNCİ ...