KİTAP
İnşaat Hukuku Kitabı

ANAYASA MAHKEMESİ ŞAŞIRTMAYA DEVAM EDİYOR

~ 20.04.2010 ~
 
 “Anayasa Mahkemesi`nin 5548 Nolu Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu`nu iptal gerekçesi, onun bir süredir sistematik olarak yürütmekte olduğu anayasa hukukunu altüst etme yolundaki gidişatının yeni bir örneğidir. Her şeyden önce, Mahkeme`nin iptal kararı vermesinin temel gerekçesi, TBMM`nin kamu idaresini denetleyecek bir kamu denetçiliği kurumu oluşturmak üzere kanun çıkarmasının `kaynağını Anayasadan almayan bir yetki` kullanımı olduğu görüşüdür ki bunun hem anayasal hem de demokratik teori açısından yanlış olduğu açıktır. Çünkü, TBMM`nin yürütmeyi ve dolayısıyla ona bağlı idari teşkilátı denetleme yetkisi, Mahkeme`nin iddiasının aksine, doğrudan doğruya Anayasa`dan kaynaklanmaktadır. Bu aynı zamanda bütün liberal-demokratik devletlerde doğruluğu tartışmasız kabul edilen bir ilkedir.
Bu durum şu bakımdan da tuhaftır ki, anayasa hukuku doktrinimizde TBMM`nin yasama yetkisinin `genel` ve `asli` olduğu görüşü hakimdir. Ne var ki, kararın `oybirliği`yle alınmış olmasından anlaşılacağı gibi Anayasa Mahkemesi`nin üyelerinin biri bile bunu ciddiye alarak gündeme getirmek ve tartışmak ihtiyacı hissetmemiştir. Kaldı ki, TBMM`nin yasama yetkisinin sınırlı olduğu görüşü açısından bile -ki ben bu görüşteyim- Anayasa Mahkemesi`nin bu kararı kabul edilebilir değildir.
Öte yandan Mahkeme kurulacak bir Kamu Denetçiliği Kurumu`nun Anayasa`nın öngördüğü `İdarenin bütünlüğü`nü bozacağını ileri sürmektedir. Oysa, bu `İdare` içinde yer alması öngörülen bir kurum değildir ki `İdarenin bütünlüğü`nü bozmuş olsun. (Bu arada, `İdarenin bütünlüğü` ilkesinin kararda yazıldığı gibi `Türkiye Cumhuriyeti`nin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğü`yle de doğrudan bir ilgisi yoktur.) Esasen bu Kurumun idari teşkilát içinde yer alması işin doğasına aykırı olurdu. Kaldı ki, öyle olsaydı bile, Mahkeme`nin kendisinin de itiraf etmek zorunda kaldığı gibi, TBMM`nin bunu yapmaya anayasal yetkisi vardır.
Mahkeme TBMM`yi bu kurumu kurarken `Anayasada öngörülen idari teşkilát yapısı(nın) dışına` çıkmış olmakla suçlanmaktadır. Nitekim, kararda `İdare dışında` kurulan ve `Yasama`ya bağlanan` bir kurumdan eleştirel bir dille söz edilmektedir. Mahkemeye göre, `kanunla veya kanunun açıkça verdiği yetkiye dayanılarak kamu tüzelkişiliği kurulabilmesi mümkün olmakla birlikte, kamu tüzel kişisi olarak kurulan idari bir kurumun `idarenin bütünlüğü ilkesi` gereğince idarenin bünyesinde ve idari teşkilat yapısı içinde yer alması gerekmektedir.`
Oysa, Kamu Denetçiliği Kurumu bildik anlamda `İdari` bir kurum değil, sui generis bir siyasi denetim kurumudur ve dolayısıyla öngörülen özel işlevini yerine getirebilmesi onun idare dışında ve yasama organına bağlı olmasını gerektirmektedir.
Kararın bir yerinde, bu Kurumun Başdenetçisi ile denetçilerini seçme görevinin TBMM`ye ait verilmesinin de anayasal dayanağının bulunmadığı belirtilmekte ve bu görüşü güçlendirme babında `Kurumla Türkiye Büyük Millet Meclisi arasında bu seçime olanak verecek Anayasa`dan kaynaklanan doğal sayılabilecek bir ilişki(nin) de söz konusu olmadığı` ileri sürülmektedir.
Peki sormak gerekir: Kamu idaresini denetlemek üzere kendisine bağlı olarak oluşturduğu bir kurumun denetçilerini TBMM`nin kendisinin seçmesinden daha `doğal` ne olabilir?.. Mahkeme burada `doğal sayılabilecek` daha hangi ilişkiyi arıyor?..
Ben şunu da çok merak ediyorum: İptal kararıyla yetinmeyip bir de `yürürlüğün durdurulması`na karar verdiğine göre, Mahkeme bu Kanun`un uygulanmasından `sonradan giderilmesi güç veya olanaksız` hangi zararların doğacağını düşünmektedir?..
Hiç böyle şey olabilir mi?.. Hem anayasal olarak yetkili olmadığınız bir karar veriyorsunuz (hani, `hiçbir organ kaynağını Anayasadan almayan` bir yetki kullanamazdı!), hem de bunu gerekçelendirme zahmetine bile katlanmıyorsunuz!..” (Star Gazetesi, 11.4.2009)
Hits: 2922

ANAYASA VE ANAYASA MAHKEMESİ

DEPREMDE İNŞAAT MÜHENDİSİNİN HUKUKSAL SORUMLULUĞU
  İnşaat mühendisinin deprem nedeniyle sorumluluğundan söz edilebilmesi için öncelikle inşaat mühendisince yapılan yahut inşaat mühendisinin inşası ...
SÖZLEŞMENİN GERİYE ETKİLİ OLARAK BOZULMASI İÇİN DAVA AÇILMIŞ OLMASINA RAĞMEN YÜKLENİCİNİN HÜKÜMDEN ÖNCE İNŞAATI TAMAMLAMASI VE TESLİM ETMESİ
  Asıl dava, arsa payı karşılığı inşaat sözleşmesine dayalı tapu iptal ve tescil istemine ilişkindir. Olayda, arsa sahiplerince daha önce açılan geriye etkili fesih ...
ORTAK YERLERDEKİ EKSİK İŞLER İÇİN SİTE YÖNETİMİNİN DAVA HAKKI
Davacı, davalı tarafından yaptırılan Mamak Toplu Konutlarında yer alan 31 adet blok ve sitenin ortak alanlarında eksi işler tespit edildiğini ileri sürerek, eksik işler bedelinin ...
AMK: "EVLİLİĞİN FESHİ VEYA BOŞANMA HALLERİNDE ÇOCUK ANASINA TEVDİ EDİLMİŞ OLSA BİLE BABASININ SEÇTİĞİ VEYA SEÇECEĞİ ADI ALIR." HÜKMÜ ANAYASAYA AYKIRIDIR
 Eşinden boşanan ve çocuğunun velayet hakkı kendisine verilen davacı anne tarafından çocuğa velayeten açılan isim ve soyadın değiştirilmesi davasında, ...
EŞİNDEN BOŞANDIĞI HALDE, BOŞANDIĞI EŞİYLE FİİLEN BİRLİKTE YAŞADIĞI BELİRLENEN EŞ VE ÇOCUKLARIN, BAĞLANMIŞ OLAN GELİR VE AYLIKLARI KESİLİR. BU KİŞİLERE ÖDENMİŞ OLAN TUTARLAR, GERİ ALINIR
 31.5.2006 günlü, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun 56. maddesinin “Eşinden boşandığı halde, boşandığı eşiyle fiilen ...
ANAYASA MAHKEMESİ KARARLARI RG. 26.2.2011
ANAYASA MAHKEMESİ KARARI Anayasa Mahkemesi Başkanlığından: Esas ...
İDARİ PARA CEZASININ ALT VE ÜST SINIRLARININ BELİRLENMESİ
4.7.1934 günlü, 2559 sayılı Polis Vazife ve Salahiyet Kanunu’nun 24.11.2004 günlü, 5259 sayılı Yasa’nın 1. maddesiyle yeniden düzenlenen 6. maddesinin son ...
HUKUK GÜVENLİĞİ VE KAZANILMIŞ HAK
İTİRAZIN KONUSU : 24.11.1994 günlü, 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun’a, 3.7.2005 günlü, 5398 sayılı Yasa’nın 29. maddesiyle eklenen ...
BÜTÇE YASALARININ KONUSU OLAMAYACAK DÜZENLEMELER
Dava dilekçesinde, bütçe kanunlarına bütçe dışı hüküm konulmaması, mevcut kanunların hükümlerini açıkça veya dolaylı ...
YASAMA ORGANI, TEMEL KURALLARI SAPTADIKTAN SONRA, UZMANLIK VE İDARE TEKNİĞİNE İLİŞKİN HUSUSLARI YÜRÜTMEYE BIRAKABİLİR.
Dava dilekçesinde, dava konusu kuralla Bakanlar Kurulu’na Anayasa’ya aykırı, genel, sınırsız, esasları ve çerçevesi belirsiz şekilde düzenleme yetkisi ...
YASAMA ORGANI YENİ İDARİ BÖLÜMLER OLUŞTURABİLİR
Dava dilekçesinde, Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü (KHGM)’nün kuruluş tarihçesi ve kuruluşundan itibaren gerçekleştirdiği icraatları ...
İFADE ve ÖRGÜTLENME ÖZGÜRLÜĞÜ
  İFADE ve ÖRGÜTLENME ...
İHBAR VE YAKINMA HAKKININ KÖTÜYE KULLANILMASI
  İHBAR VE YAKINMA HAKKININ KÖTÜYE KULLANILMASI   (HGK. 22.9.2004, 360/431)   Dava, haksız yakınma nedeniyle uğranılan zararın giderimine ilişkindir. Taraflar ...
ANAYASA PAKETİNDE YARGI BAĞIMSIZLIĞI
Anayasa Paketinde Yargı Bağımsızlığı Rıza Türmen (19.4.2010) Anayasa paketi Anayasa Komisyonu’ndan geçti. Şimdi Meclis Genel Kurulu’nda. Paket bu haliyle kabul ...
Kazanılmış Hak Nedir?
Kazanılmış hak nedir? Yasa Ve Düzenleyici İdari İşlemlerin Değişmesinin Kazanılmış Haklar Yönünden İncelenmesi ...
TÜRK ANAYASASININ AVRUPA ANAYASASINA UYUM SORUNU
TÜRK ANAYASASININ AVRUPA ANAYASASINA UYUM SORUNU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME   Prof. Dr. Necmi YÜZBAŞIOĞLU   Sayın Başkan, değerli dinleyiciler. Ben ...
ANAYASA MAHKEMESİ ŞAŞIRTMAYA DEVAM EDİYOR
PROF.DR.MUSTAFA ERDOĞAN: “ANAYASA MAHKEMESİ ŞAŞIRTMAYA DEVAM EDİYOR”    “Anayasa Mahkemesi`nin 5548 Nolu Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu`nu iptal ...
ANAYASA MAHKEMESİ KARARI (5.11.2009, 120/151, RG. 15.4.2009)
ANAYASA MAHKEMESİ KARARI (5.11.2009, 120/151, RG. 15.4.2009)   İPTAL DAVASININ KONUSU: 1.7.2006 günlü, 5538 sayılı Bütçe Kanunlarında Yer Alan Bazı ...
ANAYASA MAHKEMESİ KARARI (5.11.2009, 63/152, RG. 15.4.2010)
ANAYASA MAHKEMESİ KARARI (5.11.2009, 63/152, RG. 15.4.2010)   İPTAL ...
Bağımsızlık Sağlanmadan Tarafsızlık Sağlanamaz
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı Abdurrahman Yalçınkaya: Bağımsızlık Sağlanmadan Tarafsızlık Sağlanamaz AKP'nin Anayasa paketine, Yargıtay, Danıştay ve HSYK'dan sonra siyasi ...
YAYINLAR
Anayasa Yargısı Dergisi      Kararlar Dergisi      Sempozyumlar      İngilizce Albüm      Almanca ...
KİTAP VE MAKALELER
Anayasamani Mümtaz SOYSAL⋅ Mart 31, 2010 SALGIN hastalık gitgide yayılıyor. Rasgele anayasa değiştirme tutkusu denebilecek bir toplum hastalığıdır bu. Anayasa hukuku denen ...
ANAYASA MAHKEMESİ KARARLARI
 Kararlar Bilgi Bankası      Yüce Divan Kararları      İndirilebilir Kararlar        
ANAYASA MAHKEMESİ MEVZUAT BİLGİ SİSTEMİ
1982 Anayasası      Anayasa Mahkemesi Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun      Anayasa Mahkemesi ...